Konkurransen Årets avistegning løfter og hedrer avistegningen som et selvstendig, journalistisk uttrykk. Prisen deles ut av Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening og Mediebedriftenes Landsforening. Årets pris ble delt ut under Norsk Journalistlags landsmøte 22. mars.
Årets avistegning sto sammen med kommentaren Det revolusjonære øyeblikket i VG tidlig i 2022. Morten Mørland bor og jobber i England, tegner for The Times og The Spectator og tegner forsidene til The Sunday Times. Han har fått flere priser i Storbritannia, blant annet Cartoonist of the Year under The Press Awards tre ganger – senest nå i 2023. Årets Avistegning er første gang Mørland får denne prisen og anerkjennelsen her hjemme.
– Det er et stort og viktig øyeblikk for meg å få denne prisen. Før jeg begynte selv, så jeg opp til norske tegnere som hadde fått prisen før. Det var for eksempel Roar Hagen, Finn Graff og Per Elvestuen som var mine helter, så å vinne samme pris som dem gjør det litt ekstra spesielt.
Om tegninga av Rødt-lederen som rottefanger sier Mørland: – Til en så klar sak og med en klar figur kunne jeg bruke historien om rottefangeren som sentralt element. Når du først får den idéen, tegner tegningen nesten seg selv.
– Årets kandidater har mange ulike uttrykk, alt fra enkle strektegninger til malerier av svært høy kunstnerisk kvalitet, sier juryleder Tone Sofie Aglen. – Det er en imponerende bredde, brodd og dybde i utvalget vi har sett. Som skrivende journalist som ofte bruker mange ord for å få fram budskapet, kan man iblant misunne hvor kraftfullt avistegnerne kan slå med bare én tegning.
Juryens begrunnelse:
En god avistegning kan være så mangt. Årets vinner har alt. Tegningen er både en god karikatur, den forteller en historie om en politisk vekkelse og har en klar referanse de fleste kjenner. Det er også en tegning hvor man stadig oppdager noe nytt. Juryen har latt seg imponere av detaljrikdommen. Alt fra de marsjerende hordene som skjuler seg under den røde kappa, til hammer og sigd som erstatter notene som kommer ut av rottefangerens fløyte. En annen viktig detalj med politisk brodd er spagaten rottefangeren står i, som er et morsomt og effektivt bilde av Rødt-leder Bjørnar Moxnes’ situasjon. Prisen for årets avistegning går til Morten Mørlands «Rødt» i VG.
Hederlig omtale til strømskrik og Ukraina
Juryen trekker fram to ganske ulike tegninger som begge får hederlig omtale i årets konkurranse: Knut Høihjelles strømkommentar i Namdalsavisa, og Siri Dokkens tegning av Ukrainas menn i Dagsavisen.
Hederlig omtale: Knut Høihjelle – Strømskriket – Namdalsavisa.
Juryens begrunnelse: Strømkrisen har naturlig nok vært en gjenganger blant norske avistegnere. Dette er eksempelet på at det enkle kan være det beste. Juryen er imponert over hvordan tegneren med et svært enkelt, men desto mer ikonisk uttrykk har fanget essensen av det nordmenn har snakket om. Ord blir overflødige. Juryen gir hederlig omtale til Knut Højhjelles «Strømskriket» i Namdalsavisa
Hederlig omtale: Siri Dokken – Ukrainas menn – Dagsavisen
Juryens begrunnelse: De mange bidragene som har handlet om Russlands angrepskrig, har ofte kretset om Putin. Juryen falt for en tegning som viser fram konsekvensene på bakken. Tegningen er sterk, vakker og smertefull, men ikke uten håp. Med et imponerende grep har tegneren vist hva Ukrainas folk har ofret og fortsatt ofrer for sitt land.
Juryen gir hederlig omtale til Siri Dokkens «Ukrainas menn» i Dagsavisen.
Til årets konkurranse kom det inn bidrag fra 42 tegnere, til sammen 123 tegninger, der ni ble tatt med til et finaleheat. Årets jury består av Tone Sofie Aglen (NRK) for NJ, Jens Kihl (BT) for MBL, Tom Erik Thorsen (Varden) for NR og Bianca Boege for Avistegnernes Hus/Museene i Akershus.
Kontakt:
Juryleder Tone Sofie Aglen (tlf. 452 44 422)
Morten Mørland morten@tegn.co.uk
Jurysekretær Ingrid Lamark (tlf. 918 00 215).
Se alle finalekandidatene her.