Stortingspolitikere og mediebransje om kuttene i statsbudsjettet

Publisert

Medieministeren innrømmet at fjerning av mva-fritaket for digitale nyhetstjenester kom brått på. Høyres Tage Pettersen karakteriserte styringssignalene for produksjonsstøtten som så vage at det nærmer seg demokratisk vingeklipping. Verken opposisjon eller mediebransje var enige i regjeringens prioritering av mediene i statsbudsjettet som ble fremlagt sist uke. På dagens mediepolitiske debatt på Pressens hus ble til tider ordskiftet friskt.

Debatten kan du høre her.

Konsernsjef Anders Opdahl, Amedia utfordret kulturministeren som mente at momskuttet ikke traff mange.

-Kulturministeren sier at momskuttet rammer få. Kuttet rammer alle. Vi har lagt over 80 lokale strategier hvor lyd og levende bilde defineres som avgjørende. Disse virkemidlene blir dramatisk svekket og inndratt. La meg komme med eksempler. I aldersgruppen under 30 år er det for eksempel nå flere som lytter til podcast enn redaktørstyrte medier. Når det gjelder levende bilder og konkurransen med tek gigantene, er virkeligheten enda verre.

Trettebergstuen svarte at hun lytter til det som ble sagt og virket overrasket over at kuttet ville ramme lokale aviser og repliserte at det var beklagelig.

SVs Kathy Lie ble utfordret på spørsmålene rundt nullmomsen og svarte at hun kjenner på presset: "Jeg ble sjokkert over dette kuttet og vil se på om det fins noen muligheter for å gjøre en jobb der". Hun trakk frem at hun ville se på utfordringene med ordningen og måter som kan bidra til at ordningen kan bevares og rydde opp i situasjonen som har oppstått.

Medieministeren fikk direkte spørsmål fra redaktør Geir Wulff i Sagat som mener at hun inviterer Stortinget til å bryte mediestøttelovens paragraf 9 når distribusjonsstøtten i Finnmark kuttes brått. Trettebergstuen viste til at dette har vært på høring og at Medietilsynet har sagt at situasjonen i Finnmark ikke skiller seg fra flere andre steder i landet.

Les også Medier24 Utfordret kulturministeren på statsbudsjettet