-Opplagstallene følger de samme utviklingstrendene som lesertallene vi la frem i forrige uke. Nordmenn er storforbrukere av redaksjonelt innhold, og de leser nyheter overalt og til alle døgnets tider. Vi har aldri vært tettere på brukerne, og opplagstallene bekrefter igjen at nordmenn er villig til å betale for god journalistikk og at stadig flere tegner nye abonnement, sier adm.dir. i MBL Randi S. Øgrey.
Det rapporteres opplag på 234 titler for aviser tilknyttet MBL og LLA i andre halvår av 2021, med et totalopplag på nærmere 2,6 millioner enheter (2 591 000). Siste halvår av 2021 sett opp imot tilsvarende halvår i 2020 har en noe svakere enn utvikling enn de to foregående årene, men norske aviser kan fortsatt vise til en opplagsvekst på 1,5 prosent. Siden revideringen av regelverket i 2018 har totalopplaget økt med 14 prosent og veksten i heldigitalt opplag har økt med 71 prosent i samme periode.
Stadig flere heldigitale titler kommer til. Det er registrert 13 nye nettaviser i opplaget de siste fire årene, og det digitale opplaget utgjør en stadig større andel av totalopplaget. På tvers av alle titler har det rene digitalopplaget økt med 11 prosent siden utgangen av 2020. VG+, Bergens Tidende, Dagens Næringsliv, Morgenbladet, og Aftenposten er blant titlene som kan vise til størst digitalvekst i antall abonnenter det siste året. Løssalget går fortsatt tilbake og det rene papiropplaget synker med 14 prosent, mens kategorien komplett går tilbake med 6,5 prosent.
I andre halvår av 2021 utgjør det heldigitale opplaget 53 prosent av totalopplaget. 4 av 10 opplagsenheter er fortsatt kombinasjonsabonnement, og for de 100 lokalavisene med under 4000 i opplag, er fortsatt 6 av 10 opplagsenheter av typen komplett. Andelen papiropplag utgjør nå 6 prosent av totalopplaget.
VG + kan igjen vise til størst opplagsfremgang med en økning på over 32 000 abonnement og en vekst på 14 prosent siden andre halvår 2020, og VG + er med det Norges største opplagsprodukt. Finansavisen har en økning på 5 600 og Bergens Tidende øker med nærmere 5 000 i opplag. Finansavisen kan vise til vekst både i kombinasjonsabonnement og rene digitalabonnement, mens det er økningen i heldigitale abonnenter som står for veksten hos Bergens Tidende.
Norges 10 største aviser:
VG* 312.000
Aftenposten 254.000
Dagbladet* 109.000
Dagens Næringsliv 96.000
Bergens Tidende 89.000
Adresseavisen 77.000
Stavanger Aftenblad 64.000
Fædrelandsvennen 38.000
Klassekampen 34.000
Romerikes Blad 34.000
*Merk at både VG og Dagbladet leverer separate opplagsoppgaver for sine pluss-produkter. I tallene for VG inngår opplagstall både for VG (49.152) og VG+ (262.459) og for Dagbladet inngår både Dagbladet (26.170) og Dagbladet Pluss (83.303).
Opplagstall magasin 2021:
Svak tilbakegang i opplaget for norske magasiner og ukeblader
Totalopplaget for magasiner og ukeblader er nå på 1.050.000. Dette er en tilbakegang på 2,7 prosent på sammenlignbare titler, noe som er en svakere tilbakegang enn hva vi har sett de senere årene. Det ble solgt 33 millioner blader i 2021, mot 35 millioner året før. Hjemmet er fortsatt Norges største blad målt i opplag, med Se & Hør Tirsdag andreplass og Familien som nummer tre på lista.
Det rapporteres opplag på totalt 35 magasintitler i 2021, samme antall som i 2020. De største magasinkategoriene er “voksen kvinne”, “bolig og interiør” og “aktualitet og TV.” Til sammen utgjør disse 7 av 10 opplagsenheter for magasinene.
Tolv titler kan vise til vekst fra 2020 til 2021. Hageliv og Uterom (+3.463), Maison Mat & Vin (+2.003), Foreldre & Barn (+1.914) og Maison Interiør (+1.367) er magasinene som øker mest.
Norges 10 største magasiner:
Hjemmet 120.000
Se og Hør Tirsdag 93.000
Familien 65.000
Vi over 60 61.000
Her og Nå 46.000
Norsk Ukeblad 45.000
Lev Landlig 38.000
Vakre Hjem og Interiør 38.000
Allers 37.000
Hytteliv 35.000