I en fersk høringsuttalelse ber MBL om at NRK selv får ansvar for å vise at deres tilbud ikke skader mediemangfoldet og peker på flere utfordringer knyttet til allmennkringkasteroppdraget.
NRKs innhold på nett ligner i dag i stor grad på innholdet som tilbys av private redaktørstyrte mediehus og konkurrerer derfor direkte med deres betalte tilbud. NRK bør i større grad tilby innhold som er annerledes enn hva de private redaktørstyrte mediehus tilbyr, og det må derfor stilles krav om at tilbudene på NRK.no skal tilføre reell økt samfunnsverdi. NRKs virksomhet må balanseres og avgrenses opp mot privat kommersiell medievirksomhet, og kravene til hvordan NRK skal styrke mediemangfoldet må skjerpes betydelig. De må tydeliggjøres og må forplikte NRK. -Dersom NRK skal tilby samme type innhold som tilbys av andre mediehus, må det være et tydelig krav at det tilføres økt samfunnsverdi – ut over at NRK produserer mer innhold av samme type som andre mediehus. NRK bør ikke øve sterkt konkurransepress mot private aktører, sier Øgrey.
NRK er en stadig mer dominerende aktør i det norske mediemarkedet og har styrket seg vesentlig de seneste årene. Det gjelder både økonomisk og dekningsmessig. Det er klare indikasjoner fra MBLs medlemmer på at NRK.no bidrar til at brukere ikke tegner abonnement. MBLs undersøkelse “Betaling for nyheter” fra august 2021 viser at det er NRKs nettavis som øker mest i daglig bruk siden 2018. Undersøkelsen viser også at flest har NRK (på tvers av TV, radio og nett) som viktigste nyhetskilde.
Ber om egen melding for NRK-plakaten
-NRKs rolle krever en grundig politisk debatt, der alle sider belyses. Det er derfor uheldig at eventuelle forslag til endringer i NRK-plakaten er planlagt fremlagt i departementets budsjettproposisjon for 2023. Vi anbefaler at det i tillegg til budsjettproposisjon lages en egen melding om eventuelle endringer i NRK-plakaten, som legges frem til høsten. På den måten kan man få en god, demokratisk drøfting av NRKs rolle, sier Øgrey.
Se også høringsuttalelsene fra mediehusene:
Schibsted
TV 2
Amedia
Aller
P4