Medietall.no - De offisielle topplistene for norske mediehus samlet på ett sted

Publisert

-Du vil oppleve at nivåene på lesertallene er de samme i Kantar Online og på Medietall.no, sier Bente Håvimb.

Nå samles de offisielle topplistene for mediehusenes digitale flater og papirutgaver på ett sted. -Medietall.no er bransjens egen portal for dokumentasjon til markedet. Det finnes i dag et mangfold av gode webanalyseverktøy, men ofte har disse ulike metoder og definisjoner. På medietall.no er alle data basert på lik metode. Dermed kan også alle titler og plattformer sammenlignes på like vilkår, sier innsikts- og analyseansvarlig i MBL, Bente Håvimb.

På medietall.no finner man topplister i form av dekningstall, altså hvor mange personer som daglig besøker norske nettsteder eller leser en utgave av papiravisen. Dataene er basert på en kombinasjon av tekniske data for digitale flater og intervjubaserte metoder. Portalen gir dermed også informasjon om hvem leserne, seerne og lytterne er, og det er mulig å gjøre enkle konkurrentanalyser på målgruppedata som kjønn, alder, inntekt og utdanning. 

-For deg som vil gå enda et steg videre i analysene, finnes alle data tilgjengelig i Kantars målgruppeverktøy Kantar Online. Her rapporteres undersøkelsen Forbruker og Media i sin helhet. Det gir muligheter for kobling mot rundt 5000 målgruppevariabler og et bredt valg av dypere analyser. Integrert i verktøyet finnes alle persontall som rapporteres på Medietall.no. Du vil dermed oppleve at nivåene på lesertallene er de samme i Kantar Online og på Medietall.no, sier Håvimb.

I tillegg byr Medietall.no hver uke på ferske trafikktall med utgangspunkt i førsteparts- cookiemålinger basert på data fra Kilkaya. Her finner du antall unike brukere, sesjoner og sidevisninger for både mobil, nettbrett, PC og eAvis separat. -Rapportene er lagt opp slik at du enkelt skal kunne sammenligne dine favoritt-nettsteder over tid. Data kan eksporteres fra alle rapporter og ønsker du data integrert i egne BI-systemer er du velkommen til å benytte deg av Medietalls offentlige iframes eller API, sier Håvimb.

Medietall.no inneholder også annen viktig dokumentasjon fra MBL. Ta en titt innom og se om du finner det du leter etter eller besøk vår Q&A. Om du ønsker en egen presentasjon av Medietall fra MBL eller du har spørsmål til noen av rapportene, er du velkommen til å ta kontakt med innsikts- og analyseansvarlig i MBL, Bente Håvimb på bente@mediebedriftene.no