Magasinlesingen stabiliserer seg på papir og øker digitalt

Publisert

-Magasinlesingen i Norge ser ut til å stabilisere seg, og lesingen har holdt seg godt gjennom pandemien. Ekstra gledelig er det at de magasinene som også er digitale øker sin daglige dekning med 9 prosent. Dette viser at det er et godt marked for norsk magasinjournalistikk, sier Randi S. Øgrey, adm. dir. i MBL.

21 prosent av den norske befolkningen leser daglig minst ett papirmagasin. Det er en like høy andel som i 2020. Nedgangen i lesing av magasiner er på 2,3 prosent fra 2020 til 2021. Det er en svakere tilbakegang enn vi har sett de senere årene, og viser at magasinlesingen i stor grad har fortsatt gjennom pandemien. 

Kategorien voksen kvinne drar veksten og øker med 5 prosent det siste året. I denne kategorien finner vi titlene Allers, Familien, Hjemmet, Norsk Ukeblad og Vi over 60, som alle kan vise til flere lesere det siste året. Hjemmet øker mest i perioden med 29 000 lesere. Familien øker med 19 000 og Allers med 18 000. Resterende kategorier går tilbake. 

Hjemmet er fortsatt Norges største magasin med 292 000 lesere. Se og Hør Tirsdag har 252 000 lesere og Donald Duck & Co er det tredje største magasinet med 250 000 lesere. 

Øker digitalt
Forlagshusenes nettsteder øker sin digitale dekning med 9 prosent fra første til fjerde kvartal i 2021. Se og Hør, med utgavene Tirsdag og Extra, har tilsammen 261 000 lesere digitalt, Klikk.no har 146 000 lesere og KK har 142 000 digitale lesere hver dag. 

Tilbakegang for avismagasinene
Avismagasinene går samlet tilbake med 6,6 prosent. A-magasinet er desidert størst med 624 000 lesere. Deretter følger VG Helg med 262 000 og Dagbladet Magasinet med 239 000 lesere. 

 

Tall for alle titler finnes på Medietall.no, MBLs side for dokumentasjon til medlemmer, øvrige mediebransje og andre interessenter. Alle tall er offisielle lesertall 22/1 fra Kantar Forbruker & Media.