Den digitale dekningen øker ytterligere fra 2020 til 2021. 3 av 4 nordmenn bruker nå digitale flater for å holde seg oppdatert med innhold fra norske mediehus. Ferske lesertall fra Kantar viser at hovedandelen av bruken skjer på mobil, hvor nå 64 prosent av befolkningen daglig benytter mobilen.
Den digitale dekningen øker ytterligere på slutten året, og det er en fremgang på 3 prosent for norske nettsteder fra tredje til fjerde kvartal 2021. Alle de digitale flatene har økt bruk i siste måling. 83 prosent av den norske befolkningen over 12 år bruker nå daglig innhold fra norske aviser på tvers av papir og digitale flater.
Med en samlet digital dekning på over 2 millioner personer er VG Norges desidert største nyhetsnettsted. Deretter følger NRK med 1,6 millioner personer, Dagbladet med nærmere 1,3 millioner personer og TV 2 samler nå i underkant av 1 million personer daglig.
32 prosent leser minst en papiravis en gjennomsnittlig dag. Samlet sett er det en tilbakegang i lesing av papiraviser på 9,9 prosent fra 2020 til 2021. De 134 lokal- og regionavisene, med under 50 000 lesere, har samlet sett en tilbakegang på 11,5 prosent. Nisjeavisene gjør det bedre enn ved forrige rapportering, men går fortsatt tilbake med 7 prosent.
Schibsted er norges største kommersielle samkjøring på tvers av digitalt og papir med en daglig dekning på over 3 millioner personer. Deretter følger DIAR med i overkant av 2,5 millioner, Amedia med nærmere 2,3 millioner og Aller Media med nærmere 2,2 millioner.
Tall for alle titler finnes på Medietall.no, MBLs side for dokumentasjon til medlemmer, øvrige mediebransje og andre interessenter. Alle tall er offisielle lesertall 22/1 fra Kantar Forbruker & Media.