Hvordan de globale teknologigigantene påvirker norske mediehus

Publisert

MBLs styreleder og konserndirektør Amedia innledet om hvordan internasjonale aktører påvirker økonomien i det norske mediemarkedet. Foto: Ragnhild Holmen.

MBL og de andre medieorganisasjonene holdt 29. mars et seminar for Stortingets familie- og kulturkomite på Pressens hus.

Det var fire faglige innlegg:

 «EUs utfordringer med å regulere tek-gigantene» ved Petra Wikström, Public policy-direktør Schibsted

«Hvordan internasjonale aktører påvirker økonomien i det norske mediemarkedet» ved Pål Nedregotten, styreleder MBL og konserndirektør Amedia

«Når de store aktørene tar kontrollen» ved Tomas Myrbostad, juridisk direktør TV 2 og Lillian Holden, ansvarlig redaktør Hallingdølen

-Både komitemedlemmer og rådgivere deltok, og det ble en god dialog med innlederne gjennom flere spørsmålsrunder. Mange ga uttrykk for at dette var nyttig, sier mediepolitisk fagsjef Bjørn Wisted i MBL.