PROGRAM MEDIELEDER 4. MAI 2022
Sted: Ballroom, Hotel Norge
Møteledere: Kim Riseth, ansvarlig redaktør i Namdalsavisa og Ahmed Fawad Ashraf, debattredaktør i Avisa Oslo
Kl 09.30 Velkommen og kåring av Årets avistegning
Kl 09.45 Slik bygger du en bærekraftig prestasjonskultur– Bjørn Mannsverk, Bodø/Glimts mentaltrener, sikkerhetsekspert og tidligere jagerflyger.
10.15 Pause
10.35 Krigen om sannheten. Betydningen av tilstedeværelse, dokumentasjon og faktasjekk. Lenge før han invaderte Ukraina, erklærte Vladimir Putin krig mot pressefriheten. Vi møter noen av krigens frontlinjekjempere og sikkerhetsnettet på hjemmebane. Blant deltakerne i denne sesjonen er Ivan Kolpakov, sjefredaktør i den russiske og engelskspråklige nettavisen Meduza. Kolpakov var en av fire russiske journalister som nylig intervjuet Ukrainas president Velodmyr Zelensky. Intervjuet ble forbudt å publisere i Russland. På Medieleder vil Kolpakov fortelle om hvordan det er å produsere fri og uavhengig journalistikk fra eksil i Riga. I tillegg deltar Amund Trellevik, leder for Barents Press, Sofie Gran Aspunvik, redaksjonsleder i NRKs utenriksredaksjon og Gard Steiro, ansvarlig redaktør i VG.
Slik samarbeider vi om verifisering. Vi får demonstrert verifisering av levende bilder og informasjon om samarbeidsprosjektet som en rekke mediebedrifter deltar i. Ved Faktisk-redaktør Kristoffer Egeberg og redaktør for samarbeid og mediemangfold i NRK, Hege Iren Frantzen m.fl.
12.00 Lunsj
13.00 Fremtidsverksted: Dette må du som medieleder vite akkurat nå
- AI, Meta, Avatar - Hva er greia? Schibsteds futurist, Anders Grimstad og VGs produktdirektør Ola Stenberg gir deg innsikt og utsikt.
- Hacking, kildeavsløring og løsepenger - Hvordan sikrer du deg? Sikkerhetsekspert Runa Sandvik gir oss råd om hvordan vi sikrer kildene og oss selv mot overvåking. Konserndirektør Marte Ingul i Amedia deler erfaringer og gode råd om kriseledelse etter hackingen i desember.
- NRKbeta presenterer SXSW 2022: Siste nytt om teknologi, medier og samfunn fra verdens største møteplass for smarte folk og klovner - South by Southwest - Anders Hofseth, strategisk rådgiver
14.45 Pause
15.00 Slik gjør vi det.
- Slik finner vi de rette folka - Alexandra Beverfjord, ansvarlig redaktør i Dagbladet
-
Slik bruker vi lyd til å nå nye kilder - Birgitte Klækken, prosjektleder Fædrelandsvennen
- Slik jaktet vi på kjærligheten hele døgnet – journalist Marte Hotvedt og markedskoordinator Marianne Berg Johnsen i Nordlys
15.45 De neste. Janne Johannessen og Vibeke Fürst Haugen er klare for å ta over to av viktigste merkevarene i mediebransjen – Dagens Næringsliv og NRK. Hvordan kommer de til å løse oppdraget sitt?
16.15 Pause
16.30 MBLs årsmøte