DMA: EU stiller tydelige krav til tek-gigantene

Publisert

-Håndheving av disse nye reglene må prioriteres, så det er viktig at det settes av tilstrekkelig med ressurser slik at klager kan avgjøres raskt, sier MBLs ad.m dir. Randi S. Øgrey.

EU-forhandlere ble sent i går kveld enige om Digital Markets Act (DMA). Loven skal bidra til et mer rettferdig digitalt marked, der det settes tydelige krav til de store teknologi-plattformene.

-Dette er en svært viktig regulering for mediebransjen, fordi den setter klare krav til hvordan de store digitale portvokterne kan og skal opptre. MBL har gjennom vår europeiske organisasjon og sammen med våre nordiske søsterorganisasjoner arbeidet aktivt for å få dette på plass, sier adm.dir. Randi S. Øgrey.

Loven er den første omfattende reguleringen av digitale tjenester i EU på 20 år, og sammen med Digital Services Act (DSA) som er ventet ferdig i løpet av våren er den et vendepunkt i regulering av store digitale teknologiselskaper.

Blant viktige regler for mediene er forbud mot at teknologiselskapene favoriserer egne produkter og tjenester, og at de må dele data med sine bedriftskunder.

-Håndheving av disse nye reglene må prioriteres, så det er viktig at det settes av tilstrekkelig med ressurser slik at klager kan avgjøres raskt, sier Øgrey.

Loven omfatter selskaper og plattformer med minst 45 millioner aktive månedlige brukere i EU som også har en markedsverdi på minst 75 mrd. euro eller årlig omsetning på minst 7,5 mrd. euro. Ved brudd på DMA kan selskapene straffes med store bøter.

Lovteksten skal formelt godkjennes av EU-parlamentet og EUs ministerråd, og er ventet å tre i kraft fra 2023. Den er en såkalt forordning, noe som betyr at den uendret blir norsk lov gjennom EØS-avtalen.

Se også pressemelding Fra News Media Europe