DMA (Digital Markets Act) och DSA (Digital Services Act) vedtatt i EU

Publisert

Lovene har som mål å sikre økt konkurranse i de europeiske digitale markedene og å regulere ansvaret til internasjonale nettplattformer for brukergenerert innhold. -Dette er en svært viktig regulering for mediebransjen, fordi den setter klare krav til hvordan de store digitale portvokterne kan og skal opptre. MBL har gjennom vår europeiske organisasjon og sammen med våre nordiske søsterorganisasjoner arbeidet aktivt for å få dette på plass, sier adm.dir. Randi S. Øgrey.

– Det er bra at det skapes bedre balanse og konkurranse i det digitale markedet. Nå stilles det krav til de største tech-plattformene. Vi hadde imidlertid  ønsket oss regler som beskytter innhold fra redaktørstyrte medier på de store plattformene. Det er ikke tatt inn, men her kan vi se om vi får til nasjonale piloter, slik kulturministeren har utfordret oss til, sier Øgrey.

 

Lenke til pressmelding fra EU Parlamentet

Lenke til pressekonferanse etter vedtagelsen