Arendalsuka: Mediepolitikken - et uttrykk for hvilket samfunn vi ønsker

Publisert

-Mediepolitikken er et uttrykk for hvilket samfunn vi vil ha. Hvis vi vil ha et samfunn basert på høy tillit og en bred faktabasert samfunnsdebatt må vi ta konsekvensen av det og ta kostnadene som samfunn. Alternativet er ikke attraktivt, innledet MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey under mediepolitisk debatt i Arendal i dag.

Øgrey pekte på tre hovedpoeng som blir viktige i mediepolitikken fremover.  

  1. Tiltak i mediepolitikken må underbygge innovasjonen og understøtte digitaliseringen  
  2. Mediepolitikken må peke fremover. Norge var først i verden med digital nullmoms – den jobben må fullføres.  
  3. Brukerorientering; Vi er på verdens toppen i antall digitale abonnement. Men kampen om digitale annonsekroner er knallhard, og tek-gigantene vokser seg stadig større og mektigere i en konkurransesituasjon preget av ulikhet. Folk får mindre å rutte med når priser og renter går opp. Hvordan får vi med oss de unge, og hvordan når vi frem til nyhetsunnvikerne?  

 

Se debatten her