Her er juryens begrunnelse:
Årets kvinnelige medieleder
Årets kvinnelige medieleder har skapt resultater det nær sagt er umulig å ikke mene noe om. Med sterke virkemidler og sjelden tydelighet har hun stått for en oppsiktsvekkende og effektiv redaksjonell strategiendring. Dette har skapt stor debatt, ikke minst i fagmiljøene - men også i enkelte lesersegmenter.
Strategien har resultert i at mediehuset har økt sin leserskare i rakettfart, ikke minst i yngre aldersgrupper. Et helt sentralt virkemiddel, ut over formspråket, er en beundringsverdig effektiv bruk av levende bilder. Årets kvinnelige medieleder har revitalisert en av landets fremste nyhetsmerkevarer, og skapt en helt ny konkurransedynamikk i det norske tabloidmarkedet. Vi snakker selvfølgelig om Dagbladets ansvarlige redaktør og administrerende direktør, Alexandra Beverfjord (45).
I anledning avisens 125-årsjubileum i 1994, kom boken “Utskjelt og utsolgt”. Det vil ikke overraske juryen om dette også har vært tittelen på Beverfjord og Dagbladets utrolig effektive strategiomlegging. Som leder er hun høyt aktet internt, og beskrives som krevende og resultatorientert med gode økonomiske resultater siden hun tiltrådte i stillingen, men også med en genuin interesse for menneskene rundt seg.
Posisjonsendringen Dagbladet har vært igjennom under Alexandra ledelse er av de helt sjeldne. Selvsagt er hun Årets kvinnelige medieleder.
Vinnertekst Årets Talent
Kolleger beskriver henne som dyktig, samlende, motiverende, omtenksom og morsom å jobbe sammen med. Hun er svært resultatorientert. Hun er en leder som ikke gjør forskjell på ung og gammel og som våger å ansette medarbeidere med utradisjonelle bakgrunner. Hun har bygd opp en stor psykologisk trygghet i teamet sitt, som igjen er nøkkel til innovasjon og nyskapning. Tilliten fra staben og evnen til å snu seg rundt gjør at hun og kollegaene stadig leverer på kreativitet og gjennomføringsevne.
Vinneren fremstår som et solid forbilde for andre, gjennom at hun får folk til å vokse inn i større oppgaver og/eller bidra med og til, utradisjonelle idéer, som å dobbeltpublisere på norsk og polsk - fordi innholdet i sakene handlet om polske arbeidere som også bor i dalen der avisa kommer ut. Avisen hun leder står utenfor de store mediekonsernene, noe som er en utfordring med tanke på kostnader knyttet til teknologiske plattformer og fellestjenester.
Årets talent er i seg selv mangfoldig. Uten toppledererfaring tok vinneren et sprang, eller skal man kanskje si et (halling)kast da hun i 2019 forlot VG-sporten for å bli ansvarlig redaktør i lokalavisa Hallingdølen. Gratulerer som årets kvinnelige medieledertalent, Lillian Holden.