Siden 2017 har det vært en jevn vekst i opplagstallene for norske aviser, og i andre halvdel av 2020 fikk avisene et ekstra løft. 85 prosent av de sammenlignbare titlene har opplagsvekst, og det er det digitale opplaget som drar veksten. Det digitale opplaget øker med 12 prosent, og snart halvparten av opplaget er nå heldigitalt. Det rene papiropplaget går tilbake med kun 4 prosent, mot 13 prosent for samme periode i 2019. -I en tid hvor informasjonsbehovet er stort, søker mange i større grad til kilder man har høy tillit til for å orientere seg i nyhetsbildet. Stadig flere nordmenn mener det er viktig å bruke et variert utvalg av nyhetskilder, og å være oppdatert til enhver tid, sier Øgrey.
Det er VG+ som har størst opplagsfremgang med en økning på 19.606. Dagbladet Pluss har en økning på 8.952, mens Aftenposten har en økning på 5.667 - også for Aftenposten er det de heldigitale abonnementene som står for veksten.
Norges 10 største aviser er nå:
VG* 287.315
Aftenposten 257.316
Dagbladet* 115.364
Dagens Næringsliv 92.647
Bergens Tidende 84.102
Adresseavisen 75.630
Stavanger Aftenblad 63.268
Fædrelandsvennen 36.614
Romerikes Blad 33.074
Klassekampen 32.375
*Merk at både VG og Dagbladet leverer separate opplagsoppgaver for sine pluss-produkter. I tallene for VG inngår opplagstall både for VG (57.194) og VG+ (230.121) og for Dagbladet inngår både Dagbladet (28.569) og Dagbladet Pluss (86.795).
Hjemmet er fortsatt landets største magasin
Totalopplaget for magasiner og ukeblader er nå på 1.079.601. Dette er en tilbakegang på 3,9 prosent på sammenlignbare titler. Det ble solgt 35 millioner blader i 2020, mot 39 millioner året før. Hjemmet er fortsatt Norges største blad målt i opplag, med Se & Hør Tirsdag og Familien på plass to og tre.
Det rapporteres opplag for totalt 35 magasintitler i 2020. Ni titler kan vise til vekst fra 2019 til 2020. Maison Mat & Vin (+2.636), Lev Landlig (+2.418) og Dine Penger (+1.707) øker mest.