Nye kurs i programmatisk annonsesalg

Foto: Schutterstock.

MBL tilbyr fire forskjellige kurs i programmatisk annonsesalg i samarbeid med Oslo Technology Consulting. Kursene er både for deg som ønsker en introduksjon eller repetisjon i emnet, og for viderekomne.

Kursene forgår i slutten av juni. Også i 2019 gjennomførte MBL kurs i samarbeid med Oslo Technology Consulting med svært gode tilbakemeldinger. Nå tar vi samarbeidet et skritt videre.

Deltakelse på de første kursene vil være kostnadsfritt for MBLs medlemmer og kursene vil bli holdt digitalt. Merk at det vil være et begrenset antall plasser, da flere av kursene inneholder praktiske øvelser.

Kurs på nivå "Basic" gjennomføres i juni 2021 og du kan lese mer om de ulike kursene i lenken under. "Intermediate" kurs gjennomføres høsten 2021. Påmelding til disse vil skje over sommeren, men du kan melde din interesse allerede nå.

  1. Programmatic – Basic 
  2. Google Ad Manager – Basic 
  3. Google Ad Manager Yield Management – Intermediate 
  4. Slik lykkes du med Header Bidding - Intermediate 

Du kan søke om plass ved å fylle ut påmeldingsskjema innen 1. juni. Du kan også melde på kollegaer via samme skjema. Du får svar fra MBL og innkalling til arrangementet dersom du/dere får plass på ett eller flere kurs.

Klikk her for påmelding

Litt om kursene:

Programmatic - Basic

Samme kurs arrangeres torsdag 17. juni og fredag 18. juni, samme klokkeslett begge dager  08.30-12.30 

Nivå - For deg som ønsker kunnskap rundt programmatisk annonsesalg 

  • Hvordan programmatisk annonsesalg fungerer
  • Oversikt over aktører i et programmatisk økosystem, deres forretningsmodeller og pengeflyten
  • Systemer, plattformer og hvordan de jobber sammen, fra annonsør til medier
  • Hvordan velge en riktig salgsplattform (SSP) samt deres fordeler og ulemper
  • Oversikt over det norske markedet: hvilke plattformer som er mest brukt i Norge og hvorfor
  • Forskjellige metoder for å selge programmatisk: direkte, deal, åpen børs, guaranteed, etc.
  • Hvordan tenker kjøpere? Oppsett av kampanjer i DSP (kjøpsplattform) 
  • Hva skjer med cookies fremover og hvordan ser en "post-cookie" verden ut?
  • 7 konkrete tips til hvordan du skal lykkes med automatisert annonsesalg
Google Ad Manager - Basic

Samme kurs arrangeres to dager onsdag 23. juni og torsdag 14. juni, samme klokkeslett begge dager 08.30-12.30

Nivå - ingen krav om forkunnskap, passer for de som ønsker eller vurderer å ta i bruk en ny adserver for direkte eller automatisert annonsesalg. Det er en teoridel og praktisk øvelse i systemet

  • Hva er en ad server og hvorfor du bør ha en?
  • Slik strukturerer du opp annonseplasseringer og produserer et annonsekart 
  • Oppsett av ad units 
  • Valg av annonseformater basert på annonsørens behov 
  • Oppsett av direkte kampanjer
  • Effektiv kampanjestruktur 
  • Riktig prioritering av varelageret for å få mest mulig ut av annonse varelageret 
  • Effektive kampanjeleveranse-strategier
  • Håndtering av annonsemateriell i ad server   
  • 7 leveransemåter av annonsemateriell
  • Tid og frekvensstyring 
  • Automatisert rapportering til kunder
  • Forecasting av kampanjeleveranser
  • Hva skjer med cookies fremover og hvordan ser en "post-cookie" verden ut?
  • Praktisk øvelse i systemet