Deltakerne i tredje kull av Mentorprogrammet har bred kompetanse innenfor områdene redaksjonelt, kommersielt, strategisk og teknologi og er allerede erfarne ledere.
– Nå har vi tro på at disse lederne får mulighet til å utvikle seg videre, ta enda større ansvar og få utvidet nettverket sitt, sier Trine Ohrberg, prosjektleder for mentorprogrammet hos MBL.
Det kom i underkant av 70 søkere til kull 3 av Mentorprogrammet. Det ble etablert i 2019 som et samarbeid på tvers av bransjen. 9 mediekonsern bidrar med finansiering av programmet, og stiller også sine ledere til disposisjon. Mediekonsernene og MBL har forpliktet seg til å støtte prosjektet gjennom tre år.
– Men vi har allerede planer om en videreføring av prosjektet, rett og slett fordi det skaper endring. Delekulturen i dette prosjektet, gjør vår bransje unik. Dette samarbeidsprosjektet har fått stor oppmerksomhet internasjonalt, sier Ohrberg.
– Det er svært gledelig å se at så mange ønsker å utvikle sitt lederskap gjennom Mentorprogrammet. Vi har allerede sett at denne form for lederutvikling gir konkrete resultater og bidrar til å skape et bedre mangfold i toppsjiktet av norsk mediebransje, sier Veslemøy Østrem, styreleder i Medienettverket.
Dette er årets Mentorprogram-deltakere (adept og mentor:
Stine Raste Amundsen, Direct-to-Consumer Director, Discovery og Anders Opdahl, Konsernsjef i Amedia
Julie Lundgren, konserndirektør for produkt og strategiutvikling, NHST – Trygve Rønningen, kanaldirektør TV 2
Ida Falch-Olsen, desksjef TV2.no – Kim Riseth, ansvarlig redaktør, Namdalsavisa
Elin Flaglien Borud, redaksjonssjef TV 2 – Eirik Hoff Lysholm, sjefredaktør og administrerende direktør i Mediehuset Dagsavisen
Klaudia Lech, SoMe-redaktør Avisa Oslo – Heidrun Reisæther, teknologidirektør NRK
Camilla Brekke, prosjektleder VGTV – Jannicke Engan, leder visuell journalistikk, DN
Mina Liavik Karlsen, nyhetsredaktør i E24 – Bjørn Kristoffer Bore, sjefredaktør og adm. dir i Vårt Land
Beate A. Koren, avdelingsleder for VG+/Stories – Vibeke Fürst Haugen, direktør for Marienlyst-divisjonen, NRK
Gine Mari Fallan, økonomisjef og leder for forretningsutvikling, Polaris Distribusjon – Bård Skaar Viken, kommersiell direktør, Aftenposten
Mailinn B. Mersland, ansvarlig for data og innsikt, Fædrelandsvennen – Trond Sundnes, konsernsjef i NHST
Sofie Gran Aspunvik, redaksjonsleder i utenriksredaksjonen, NRK – Gard Steiro, sjefredaktør og adm. dir i VG
Elise Kruse, konstituert religionsredaktør, Vårt Land – Ingeborg Volan, redaktør publisering og visuell journalistikk, DN
Randi Nilsen, produksjonsleder GMN/produksjonssjef Mastiff – Ingrid Skogrand - konserndirektør publishing, Aller Media A/S
Kathrine Saastad, CEO DIAR – Anne Jacobsen, CEO Media City Bergen
Anniken Renslo Sandvik, konst. daglig leder/ansvarlig redaktør i Nidaros – Trine Eilertsen, sjefredaktør og adm. dir Aftenposten
Line Ramsrud, ansvarlig redaktør og daglig leder Hadeland AS – Øyulf Hjertenes, direktør Schibsted Kyst
Karianne Steinsland, nyhetsredaktør Budstikka – Kirsti Husby, ansvarlig redaktør Adresseavisen
Claudia Antwi-Adjei Hedegaard, strategisk rådgiver, NRK – Kristin Skogen Lund, konsernsjef Schibsted