Arbeidspsykologen hadde mange gode råd for slike samtaler og her er noen av dem:
- Sett overskriften for samtalen og informer den andre om hvorfor du har innkalt til møtet
- Si gjerne noe om hvordan det er for deg å ta denne samtalen
- Siden du er lederen, er det ditt hovedansvar å skape en best mulig atmosfære
- Presenter problemet så konkret som mulig og illustrer budskapet ditt med eksempler: Situasjon – Atferd – Effekt
SITUASJON:
Beskriv situasjonen
Vær så spesifikk som mulig
Her kan du bruke mål og strategi som situasjon
ADFERD:
Beskriv atferden så presis som mulig
Bruk observasjon av handlinger
Ikke start å tolke!
EFFEKT
Hva er det (positive eller) negative resultatet av atferden?
Hvilken effekt har det på deg eller på det overordnede målet?
ØNSKE
Hvilken atferd vil du heller se, og hvorfor er det viktig?
(Evt hvorfor er denne atferden verdt å forsterke?)
Videre fremhevet Elisabet Østrem viktigheten av å:
- Avtale oppfølgingssamtale
- Sette opp delmål til neste samtale
- Vurdere om det bør gjøres skriftlig
- Ha systematisk oppfølging
- Snakke om konsekvenser, og være konsekvent!
- Diskutere andre tiltak: Kurs, få en mentor internt, hjelp fra HR eller ekstern coach/veileder
Tredje del av MBLs lederskole avvikles 3. februar og ledere i MBL bedrifter inviteres med til gratis deltakelse.