Regjeringen viderefører mediestøtten med en lønns- og prisjustering i statsbudsjettet for 2021, i sum vil dette utgjøre 369 millioner kroner.
-Kulturministeren må nå følge opp Mediemeldingen og utrede en mediepolitisk ‘verktøykasse’ slik Stortinget ba om. Endringstakten i bransjen vil ikke avta, den vil heller øke i tiden fremover. Derfor må vi være forberedt med tiltak for å sikre mediemangfoldet om det skulle bli nødvendig, sier Øgrey.
I sum taper mediehusene inntekter samtidig som oppslutningen blant brukerne øker.
-Første halvår 2020 passerte norske medier en milepæl med over én million rene digitalabonnementer. Til tross for denne økningen vet vi at det er blitt enda mer krevende i det digitale annonsemarkedet. De globale digitale gigantene har styrket sin posisjon her under pandemien, samtidig som mediehusene styrker sin posisjon på brukermarkedet, sier Øgrey.
Lenke til kap. 335 Medieformål