Elisabeth Østrems innledning kan oppsummeres med fem råd:
1. Kjenn folka dine – det er en kontinuerlig jobb
2. Vær nysgjerrig – Hva står den enkelte i akkurat nå?
3. Lytt, lytt og lytt.
4. Finn følelsen og valider den: «Den er ikke rart at du er (frustrert/bekymret/lei deg++) når (situasjon…)
5. Ork at følelsene er der. Følelser er alltid knyttet til et behov – vær nysgjerrig på hva det kan være!
Og husk: Kommunikasjon er mer enn informasjon (må gå begge veier. Sjekk ut hva mottakeren faktisk har fått med seg – og oppklar eventuelle misforståelser
Bli gjerne med på neste del av MBLs lederskole 10. desember.
*Psykolog og lederutvikler Elisabeth Østrem fra AFF er også fagekspert i mentorprorgammene til MBL og Medienetterverket og hun underviser i Solstrandprogrammet. Hun vil delta sammen med medieledere også i de to neste sesjonene av MBLs lederskole.