Undersøkelsen har bare ligget ute et døgn og hittil har 53 toppledere i mediebransjen svart på undersøkelsen.
Annonsenedgangen er fatal
Om utviklingen på desktop svarer 52 % av medielederne at den er meget negativ og 37 % sier den er noe negativ, tilsvarende sier 48 % at annonseutviklingen på mobil er meget negativ og 40 % at den er noe negativ. Så mange som 83 % svarer at annonseutviklingen på papiravis er meget negativ og 13 % sier at den er noe negativ.
Dårlig lønnsomhet
62 % av medielederne svarer også at lønnsomheten totalt er meget negativ og 13 % at den er noe negativ. Dette til tross for at flere melder om opplagsvekst. 22 % har svært godt tilfang av digitale abonnenter og 55 % melder at denne er litt positiv. På papirabonnement er det 25 % som melder om at denne er meget positiv og 4 % som sier den er litt positiv.
-Abonnementsinntektene er som kjent dessverre ikke nok til å holde mediemangfoldet ved like. For avisene samlet står annonseinntektene for nær 40% av inntektene, men vi vet at annonseinntektene står for mer enn 50% av inntektene i en tredjedel av mediehusene. Tallene i undersøkelsen understreker det alvoret mediebransjen nå står midt oppe i og som er årsaken til at vi har bedt om kulturministeren om rask og betydelig krisehjelp, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.