Undersøkelsener gjennomført av NHO torsdag og fredag.
74 % svarer også at det kan være aktuelt å redusere produksjonen om kort tid som følge av koronasituasjonen.
Denne situasjonen gjør det enda mer krevende for mediene i annonsemarkedet.
Av NHOs medlemsundersøkelse fremgår at 84% av mediehusene svarer at de har merket lavere etterspørsel eller kanselleringer som en følge av koronaviruset.
I undersøkelsen fremkommer det også at 33% av MBLs bedrifter har ansatte som er i karantene eller er sykemeldt. -Vi ser allerede nå eksempler på at nyhetsmedier, både lokalt og sentralt, sliter med å få vaktplaner til å gå opp og å få bemannet sentrale funksjoner i både rapporterings- og publiseringsledd.
De redaksjonelle mediene har en svært viktig og kritisk samfunnsfunksjon, i form av faglig fundert, kritisk og uavhengig informasjonsformidling. Mediene er en del av samfunnets infrastruktur. Vi må sikre oss for et godt mediemangfold fremover også, sier Øgrey.