Britisk kulturminister: Kjøp en avis og hjelp den frie presse!

Publisert

Vi lever i økende grad i en tidsalder med ekkokamre og selvforsterkende algoritmer som kan forsterke spredningen av feilinformasjon. Den beste måten å takle det på, er gjennom faktasjekkede nyheter, og jeg er glad for å se den rollen medier spiller ved å avdekke falske historier, skriver den engelske kulturministeren Oliver Dowden.

Gjennom en kronikk i The Times oppfordrer den engelske kulturministeren Oliver Dowden publikum til å kjøpe aviser som gir pålitelig og nøyaktig informasjon under koronavirusutbruddet:

Tross den enorme forstyrrelsen som koronaepidemien og lockdownen forårsaker for produksjon og distribusjon av nyheter har de som jobber i bransje, vist stor vilje til å holde oss godt informert.  Akkurat nå utfører nyhetsbransjen en viktig offentlig tjeneste ved å gi viktig informasjon til mennesker etter hvert som pandemien utspiller seg.'

Kulturministeren om spredning av feilinformasjon:

Vi lever i økende grad i en tidsalder med ekkokamre og selvforsterkende algoritmer som kan forsterke spredningen av feilinformasjon. Den beste måten å takle det på, er gjennom faktasjekkede nyheter, og jeg er glad for å se den rollen medier spiller ved å avdekke falske historier.

Pressen er også en hjørnestein i et fritt, rettferdig og åpent samfunn, skriver kulturminisiteren og eksemplifiserer med journalistikk fra engelske medier som har hatt samfunnsmessig betydning.

Ministeren om lokalaviser

Spesielt lokale og regionale artikler har en unik evne til å bygge et bilde av hvordan coronavirus påvirker lokalsamfunnene deres. De spiller en viktig rolle i å hjelpe koordinering av frivillighet og nabolagets innsats for å ivareta de sårbare. ”

Men aviser er under stort økonomisk press med bratt nedgang i reklameinntekter og blokkering av nøkkelord på koronavirusrelaterte nyhetsartikler som legger mer belastning på nyhetsorganisasjoner.

En irreversibel nedgang i nyhetspublisering vil ha vidtrekkende konsekvenser for demokratiet i landet vårt. Så i dag ber jeg selskaper og reklamebransjen handle og gjøre alt de kan for å løse dette problemet.

Ministeren om regjeringens reklamegrep

Regjeringen danner et innovativt og enestående reklamepartnerskap mellom regjeringen og avisindustrien for å maksimere myndighetskommunikasjonen som tar sikte på å holde publikum trygge og nasjonen forent i hele Covid-19-pandemien.

Ministerens oppfordring til publikum:

Aviser er kjernen i de britiske mediene og avgjørende for mediemangfold. Folk over hele landet stiller  opp for coronavirus-utfordringen, og jeg foreslår at vi alle legger til en liten ting til listen vår: å kjøpe en avis.

Kronikken i The Times