300 millioner kroner til medieinnovasjon

Publisert

Adm. dir i NCE Media Anne Jocobsen.

Fredag kom tildeling på 300 millioner til senteret MediaFutures som er forankret ved Universitetet i Bergen og i den norske medieklyngen.

-SFI-instrumentet er et trangt nåløye og det for første gang tildelt en SFI fra Norges Forskningsråd – i sin helhet dedikert til mediebransjens utfordringer, sier adm. dir. i NCE Media Anne Jocobsen. 

-MediaFutures, skal søke å løse de store utfordringene som bransjen står overfor i fremtiden. Senteret vil samle og øke den nasjonale kompetansen i kampen mot falske nyheter og konspirasjonsteorier nasjonalt og globalt, og samtidig bidra til verdiskaping i Norge, sier hun.

Nå skal det forskes på tema som brukergrupper, brukeropplevelse, innholdsproduksjon, språk og tilgjengelighet og selvsagt forretningsmodeller. Resultatet skal bli nye løsninger som digitale verktøy, analysemetoder og innholdstyper, men også forskerutdanning innen medieteknologi og innovasjon.

-Det skal danne grunnlag for nye patenter, prototyper, forskningsartikler og programvare, i tillegg til innovative oppstartbedrifter, sier Jacobsen.

MediaFutures involverer alle de store mediehusene i landet (NRK, TV 2, Schibsted, Amedia) samt en lang rekke teknologiaktører skal blant annet utvikle nye måter å bekjempe fake news og ekkokamre gjennom å benytte ny teknologi og kunstig intelligens.