-Det er ingen tvil om at innholdsmarkedsføring har høy oppmerksomhet hos annonsørene, og hele 9 av 10 annonsører sier at det er viktig for de å være synlig med innholdsmarkedsføring. Tradisjonelle medier som magasiner og aviser scorer, sammen med egne kanaler, høyest på å tilby et trygt miljø for innholdsmarkedsføring. Søk og sosiale medier scorer, sammen med egne kanaler, høyest på å skape effekt gjennom innholdsmarkedsføring, men magasiner og fagblader rates også høyt og på linje med Facebook, sier Håvard Rønnevig Bakken, fagdirektør Anfo.
71 % av de spurte svarer at de har benyttet seg av mediehusenes byråer. Det er spesielt på produksjon av innhold at mediehusenes contentbyråer benyttes, og 80 % av annonsørene bruker mediehusene til dette. Også på dokumentasjon av effekt (32 %) og valg av distribusjonskanaler (30 %) blir mediehusene brukt. 51 % er enige i at mediehusenes egne content-byråer tilbyr de beste løsningene fri for bindinger til egne kanaler.
Øker budsjettene neste år
-Flest av de spurte annonsørene vil anbefale andre å jobbe direkte med mediehusenes byråer når det kommer til innholdsmarkedsføring (54 %), og like mange anbefaler å bygge in-house kompetanse på området. Annonsørene planlegger å øke budsjettene (43 %) til innholdsmarkedsføring det neste året, og 9 av 10 vil enten beholde dagens nivå eller øke budsjettene. Annonsørene er også godt fornøyde med leveransen fra mediehusenes content-byråer, og 1 av 4 sier at de vil styrke samarbeidet det neste året. Det er veldig godt nytt, sier Bente Håvimb, innsikts- og analyseansvarlig i MBL.
Se presentasjonen av undersøkelsen her