Momsforslaget løser verken bransjens eller publikums behov

Publisert

-Vi hadde ventet at regjeringen hadde kommet med en løsning som ville gjort det mulig å utvikle den digitale journalistikken slik publikum forventer. Vi savner også at regjeringen følger opp Stortingets anmodning om fritak for all digital journalistikk. Når grensen skal gå ved dynamiske utgivelser, svarer det ikke på bransjens utfordringer i dag, og definitivt ikke fremover i tid, sier adm. dir. Randi S. Øgrey i MBL.

-Regjeringens forslag til merverdiavgiftsfritak er lite fremtidsrettet, underbygger ikke innovasjon og lar ikke bransjen imøtekomme publikums behov. Digital publisering er dynamisk i sitt vesen, sier hun.

Den 4. desember 2017 ba Stortinget regjeringen om å «Utrede utvidelse av merverdifritaket for medier til å gjelde all digital journalistikk, herunder betydningen for uavhengige journalister, og legge dette frem i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2018.«

-Forslaget fra regjeringen må rettes opp hvis vi skal få en ordning som er fremtidsrettet, støtter innovasjon og løser publikums behov, sier Øgrey.