SE OGSÅ STREAM FRA FREMLEGGINGEN
Lesertallene som i dag blir presentert viser at mediehusene har høy og stabil dekning på 78 prosent på landsbasis. 14 % av befolkningen leser eller ser innhold fra de målte mediene på nettbrett. Til sammen 63 % av befolkningen over 12 år bruker nå digitalt innhold på enten mobil, PC/Mac eller nettbrett daglig. 44% leser minst en avis på hverdager. Lesingen av papirutgaver går tilbake med 9,6 % fra 2017 til 2018.
VG er Norges klart største mediehus på digitale flater med i overkant av 2 millioner daglige brukere, etterfulgt av NRK, Dagbladet og TV2 som alle har over 1 mill brukere. 13 av de målte mediehusene har i dag over 100 000 daglige brukere på digitale enheter.
Ny målemetode
Målingen av digitale lesertall har i 2018 vært igjennom et år med implementering av ny metode, og tallene rapporteres nå for alle enheter. I den nye målemetoden brukes personbaserte trafikkmålinger. En annen viktig endring fra 2019, som først og fremst gir seg utslag på mobil, er likestillingen av hybrid- og native apper.
- Endringene som er gjort i digitalmålingene gjør at tallene nå speiler totaliteten og markedet på en bedre måte. Det er viktig at vi kontinuerlig videreutvikler og forbedrer målingene, og at målingene fortsetter å støtte opp om produktutvikling i mediehusene. Det tas hele tiden nye grep for å gjøre målingene bedre, sier Øgrey.
Opplagstallene rapporteres med nytt regelverk fra 2018. Totalopplaget er nå 2,27 mill (netto opplag) og går frem med 2,2 % for aviser tilsluttet MBL og LLA fra første til andre halvår i 2018. Det rene digitalopplaget er på nær 806.000 og øker med 14 %, mens det rene papiropplaget går ned med 6 %. Papirutgavene inngår fortsatt i 65% av det totale opplaget.
Aftenposten er Norges største mediehus i netto opplag, dvs. både papir- og digitalabonnement samt løssalg, med et opplag på nær 260 000. Videre følger VG med 238.00 i opplag hvorav VG+ utgjør 167.000, Dagbladet med i overkant av 86.000 i opplag og Bergens Tidende med over 83.000. Av de 166 avisene med opplagsfremgang, er det VG+ som øker mest med 15.278, etterfulgt av Adresseavisen som øker med 2674 i opplag og Nettavisen med 2433.
Det er opplagsvekst hos alle aviskategorier, men det er de riksspredte nyhetsavisene som går mest frem etterfulgt av storbyavisene.