Medieleder 2019 – vårens viktigste møteplass for medieledere

Hvordan skal mediene utvikle evnen til å avsløre, engasjere og berøre? På hvilken måte kan din organisasjon ta i bruk alle de nye verktøyene? Og hvordan blir fremtidens ledermodeller? Meld deg på vårens viktigste møteplass for medieledere 8. mai. I år har vi flyttet konferansen til nyåpnede Hotel Norge. Via MBL får du spesialpris på Nordiske Mediedager som starter rett etter vår konferanse.

Medieleder 2019 arrangeres på nyrenoverte Hotel Norge by Scandic rett ved Festplassen og med kort avstand til Grieghallen der Nordiske Mediedager arrangeres. Kom-sammen-arrangementet blir arrangert i mezzaninen rett over inngangspartiet på hotellet, mens konferansen blir arrangert i hotellets flotte ballroom.

HER ER DELTAKERLISTE PER 25. APRIL

Dette er sjette året MBL og Norsk Redaktørforening samarbeider om Medieleder. Også i år blir det både felles sesjoner og parallellsesjoner. Underveis i programmet arrangeres NRs landsmøte og MBLs årskonferanse. Du kan fritt delta på de ulike parallellsesjonene underveis i konferansen.

HER ER  PROGRAMMET:

Møteledere: Elin Stueland, digitalredaktør i Stavanger Aftenblad og ansvarlig redaktør i Firda, Kai Aage Pedersen loser oss gjennom dagen.

09.30 Velkommen og utdeling av prisen Årets Medieleder

09.45 Keynote - Margarita Quihuis, Stanford
Hvordan bygge tillit og en kultur for innovasjon i organisasjonen?

Margarita Quihuis is a behavior design researcher at the Behavior Design Lab and Co-Director of the Peace Innovation Lab, both at Stanford University and Director at the Peace Innovation Institute in The Hague. She is one of the world's leading experts on behavior design and Persuasive Technology for social good.
Her presentation will try to answer these questions:

  • What is the value of creating trust, respect and passion for products, services - and how can that affect your bottom line?
  • How can you improve people's social behavior - especially their ability to collaborate and innovate with each other?
  • How can we use behavior design and emerging technologies ethically to create the society we want?

10.15 Ok Brenda - give us your best advise
Brenda Salinas Baker jobber med stemmestyring i Google og har et særlig ansvar for å utvikle gode løsninger for mediepartnere på Googles stemmestyrte assistent.

Brenda Salinas Baker works on News Partnerships at Google, with a special focus on audio. Before coming to Google, Brenda had a career in public broadcasting, reporting and producing stories for nationally syndicated shows and podcasts. Brenda is passionate about helping newsrooms tell sound-rich stories that reach new and diverse audiences. Brenda is a graduate of Columbia University and was awarded the highly competitive NPR Kroc Fellowship. She is based in London.
 
11.00 Pause
 
11.30 Hvem skal lede mediehusene i fremtiden - og hvordan?
Vi får presentert ferske funn fra medieforsker Jens Barland ved NTNU. Han gjennomfører en undersøkelse om ledermodeller i mediene på oppdrag fra Norsk Redaktørforening. Vi møter også deltakere på mentorprogrammet til Medienettverket og Mediebedriftenes Landsforening.

12.30 Welcome to the band

Slik bygger du en organisasjonskultur som rocker - Lasse Andersen, Forgerock.

Han har blitt kalt Norges ukjente IT-stjerne, og har hentet inn hundrevis av investeringsmillioner til sitt selskap Forgerock. Lasse Andersen er Stavanger-mannen som ville bli rocker, men som endte opp med å rocke IT-verdenen med nyskapende AI-teknologi. Nye ansatte ønskes velkommen med «Welcome to the band», og adgangskortet er utformet som et backstage-pass. En gang i året reiser alle ansatte på rockefestivaler.

13.00 Lunsj

13.45 Slik gjør vi det - parallellsesjoner

Blant deltakerne:

  • Slik lager du forklarende journalistikk for de yngste - Mari Midtstigen, Aftenposten Junior
  • Fra deadline til flowline - Svein Ove Hansli, Nationen
  • Geograftitime - Eivind Undrum Jacobsen, NRK Nordland
  • Slik jobber vi med strategi - Kjersti Kvile, Fiskeribladet
  • Slik jobber vi med leserutvikling - Ingeborg Volan, Dagens Næringsliv 
  • Ordet fanger - Sidsel Hvaal, Budstikka
  • Slik når vi de under 30 - Inger Lise Hansen, NRK Sørlandet
  • Slik jobber vår forsidealgoritme - Eirik Hammersmark Winsnes, Aftenposten
  • IJs nye nettkurs - Trygve Aas Olsen, Institutt for Journalistikk

15.00 Norsk Redaktørforenings landsmøte

15.30 Pause

15.45 Mediepolitisk debatt ledet av Lilla Sølhusvik, NRK

16.15 MBLs årsmøte

Rett etter Medieleder og åpningen av Nordiske Mediedager er det tid for MBLs utdeling av Årets mediepriser på Ole Bull Scene. Billetter til prisfesten legges ut i mars. Da er også de nominerte klare. Send en e-post til info@mediebedriftene.no om du ønsker en påminnelse når billettsalget starter. (NB! Merk emnefeltet med «Den Store Prisfesten».)

MELD DEG PÅ HER

Pris for hele det faglige programmet 8. mai: kun kr 2200 (eks. mva).

Øvrige priser er:

  • NRs Kom-sammen-arrangement tirsdag 7. mai kl 20 kr 800
  • Overnatting Hotel Norge - enkeltrom kr 1990 dobbeltrom kr 2190
  • Nordiske Mediedager – spesialpris via NR/MBL – 4700 kr (eks. mva)
  • Lunsj Nordiske Mediedager kr 200 (eks mva) pr dag

 

DETTE SKJER I BERGEN

7. mai kl 20.00 - NRs kom-sammen-arrangement

8. mai

  • 09.30-17.00 Medieleder 2019 + NRs landsmøte og MBLs årskonferanse.
  • 18.00 Offisiell åpning av Nordiske Mediedager, Grieghallen (alle deltakere på Medieleder 2018 har anledning til å delta her, uavhengig om de er påmeldt Nordiske Mediedager - husk deltakerpass!)
  • 20.30 Den store prisfesten - utdeling av Årets mediepriser på Ole Bull Scene.

9. - 10. mai Nordiske Mediedager, Nordens største årlige mediekonferanse

 

SPESIALPRIS PÅ NORDISKE MEDIEDAGER: Deltakere på Medieleder 2019 har adgang til åpningen av Nordiske Mediedager kl 18.00 onsdag 8. mai. Ønsker du å delta på resten av mediedagene torsdag 9. og fredag 10. mai, får du som er medlem i MBL spesialpris (kr 4700 eks mva). NB! Det er dersom du melder deg på mediedagene via vårt påmeldingsskjema at du får denne spesialprisen. (For å få denne prisen må du også være påmeldt Medieleder 2019.) 

 MELD DEG PÅ HER!

SMAKEBITER FRA PROGRAMMET TIL NORDISKE MEDIEDAGER

  • Slik får du lojale abonnenter
    Financial Times er på vei til å nå et hårete mål - én million abonnenter. Dit har mediehuset kommet ved å jobbe analytisk og systematisk for å forhindre det som kalles «churn»; at abonnenter sier opp.
    Arbeid med store data har gitt dem en formel som kan forutse om en abonnent er i faresonen for å si opp, og avisen har også jobbet med virkemidler fra dataspill. Dette, og mye annet, skal Cait O’Riordan fortelle om. Hun ansvarlig for FTs plattform- og produktstrategi, og har bakgrunn fra blant annet Shazam og BBCs digitale produktutvikling.

  • Dette lærte vi om mediebransjen etter at vi forlot den
    De var alle toppledere i media, før de forsvant helt ulike veier. Nå har de fått nye briller på. Hva har de lært som de skulle ønske de visste da de forsvarte samfunnsoppdraget og forsøkte å håndtere både digitalisering og deadlines? Per Valebrokk, Ellen Arnstad og Tor Olav Mørseth gir deg innsikt fra utsiden av medieboblen.

  • Bodyguard: Fra seerrekord til Golden Globe
    Da den siste episoden av Bodyguard ble vist høsten 2018, ble den samtidig den mest sette enkelt-episoden av en serie i Storbritannia noensinne. Over 10 millioner seere fulgte sesongfinalen om den traumatiserte minister-livvakten, Sergeant David Budd. Serien ble nomintert til beste TV-drama i årets Golden Globe og Richard Madden, som spiller Budd, vant ikke overraskende beste mannlige hovedrolle i TV-drama. Bak det imponerende thrillerdramaet står en mann med en bemerkelsesverdig karriere. Forfatter og showrunner Jed Mercurio er utdannet lege og har tidligere praktisert både som jagerpilot og sykehuslege, samt stått bak seks sesonger av BBC-politiserien Line of Duty (Korrupsjonsjegerne). Til Nordiske Mediedager kommer Mercurio for å forteller om sin uvanlige yrkeskarriere, hvordan han utviklet og skrev Bodyguard og ikke minst hvilke planer han har for sesong to av suksess-serien.

Les mer om NMD-programmet her

MELD DEG PÅ HER.