Ordningen er i praksis todelt, med 10 mill. kr til hver del. Den ene delen skal prioritere 'små, lokal nyhets- og aktualitetsmedier'. Den nye delen skal altså prioritere alle som blir særlig berørt av endringen i postloven. Det betyr i praksis at også større mediehus kan søke om støtte til relevante prosjekter.
Seks tips fra utvalgsleder
MBL har møtt Jens Barland, som leder for utvalget som tildeler støtte. Han oppfordrer mediehusene til å søke, og har gode råd for søknader:
Les utlysingen godt, og 'svar' på teksten. Vær så konkret som mulig om:
- Mål: Hva innovasjonstilaket /prosjektet skal gjøre.
- Virkning: Hvilke effekter man forventer av et ferdig resultat.
- Plan: Lag en ryddig plan over aktiviteter som skal utføres i tiltaket.
- Kostnad: Hva aktivitetene koster - oversiktlig budsjett for aktiviteter og tiltak.
- Strategi: Beskriv hvordan «de små steg» er del av en «større plan».
- Deling = spredning. Gruppesøknader er velkommen. Pluss for å lage noe som deles eller selges videre.
Neste søknadsfrist er 13. januar 2020. Les mer her