Posten skal ha omdeling to og en halv dag i uken, altså to dager den ene uken (tirsdag og torsdag), og tre dager den neste (mandag, onsdag og fredag).
-Kundene hadde hatt behov for faste dager og forutsigbarhet, men her har man valgt å vektlegge Postens praktiske behov fremfor samfunnsnytte og kundeperspektiv, sier hun.
Etter planen vil endringen tre i kraft 1. juli 2020. I tillegg skal det i de delene av landet der bransjen i dag ikke selv har distribusjon utlyses et anbud for tre år på å levere aviser tirsdag, torsdag og lørdag. Dette omfatter rundt 15 prosent av landets husstander og omfatter ca 170 000 abonnenter. Kostnaden vil være rundt 250 mill. kr årlig.
De 200 000 leserne som mister sitt daglige avistilbud er 45 prosent av de som nå får avisen levert gjennom postdistribusjon.
-For to uker siden la regjeringen fram en mediepolitisk plan for å motvirke medieskygger. Nå kommer altså en plan som skaper nettopp medieskygger i deler av landet. Her har regjeringen undervurdert konsekvensene for avisene.
Endringstakten og digitaliseringen i bransjen er høy, men en stor del av inntektene er fortsatt knyttet til papiravisen. Vi har selvsagt lenge vært klar over at Posten ville endre sin omdelingsfrekvens og vi synes det er positivt med kompenserende tiltak, men vi reagerer sterkt på innretningen, sier Øgrey.
Prop. 102L (2018-2019) - Endringer i postloven (antall omdelingsdager)