Dette er juryens begrunnelser:
Grethe Wiig Samdal (35), leder for brukermarked i Bergens Tidende:
Hun hoppet inn i sin rolle som vikar, men har i 2019 ledet arbeidet med BTs brukerinntekter på en svært god måte. Resultatene er ikke til å kimse av: De digitale brukerinntektene har økt med 43 prosent! Særlig i prosjektet med å øke inntektene fra hver enkelt abonnent, trekkes hennes innsats fram. Kolleger beskriver henne som innovativ, ydmyk, åpen og lyttende.
Marie Havnen (32), utviklingsredaktør i Firda:
Marie Havnen har vært en sterk bidragsyter for at Firda har klart å snu en negativ opplagsutvikling, og å omstille huset fra papir til digital. Firda når nå et yngre publikum, og treffer flere kvinner enn tidligere.
Firda ble Årets mediehus i Amedia i år, mye på grunn av sin oppsiktsvekkende raske digitale vekst. Hun beskrives som en strategisk og lærevillig leder med ekstremt høy arbeidskapasitet.
Karoline Fossland (31), leder for Aftenpostens satsning på lyd:
Karoline Fossland har vært avgjørende for lanseringen og oppbyggingen av nyhetspodkasten «Forklart», som nylig rundet svimlende 10 millioner avspillinger. Podkasten tiltrekker seg nye, unge brukere for Aftenposten, og kan slå i bordet med å være lønnsom allerede fra første driftsår.
Som leder beskrives hun som tydelig, entusiastisk og kreativ, og hun har beviselig stor gjennomføringskraft.
Prisen deles ut av Medienettverket - forum for kvinner i ledelse hvor Mediebedriftenes Landsforening innehar sekretariatfunksjonen. Hvem som vinner, blir kjent onsdag 16. oktober.
Juryen har bestått av: Juryleder Mari Midtstigen, Grethe-Gynnhild Johnsen, Heidi Wiggen, Svein-Erik Hole, Christina Dorthellinger og Tone Tveøy Strøm-Gundersen.