Digitalopplaget øker med 9 prosent

Publisert

Opplagstallene for første halvår i 2019 viser at det rene digitalopplaget øker med 9 prosent og det rene papiropplaget går ned med 10,5 prosent. Totalopplaget er på 2,29 millioner - en vekst på 0,9 prosent. VG+ øker kraftig, noe som gjør at VG totalt nå er nesten like store som Aftenposten

- Norske medier er en viktig del av folks hverdag, derfor er det positivt at mediehusene fortsetter å få med seg leserne over på de digitale flatene. At brukerne er villig til å betale for det gode innholdet, lover godt fremover, sier Randi S. Øgrey adm. dir i MBL.

Av de 226 sammenlignbare titlene har nærmere halvparten opplagsfremgang fra andre halvår 2018 til første halvår 2019. Totalopplaget er på 2,29 millioner, og vi ser en vekst på 0,9 prosent på sammenlignbare titler i perioden.  

Den dominerende betalingsmodellen er komplett, dvs. papiravis og digital tilgang i ett og samme abonnement, og over halvparten av opplaget (52 %) består av komplettabonnement. Veksten for det rene digitalopplaget fortsetter og 9 av 10 abonnement er nå inklusive digital tilgang, mens 6 av 10 abonnement fortsatt inkluderer papirutgaver.

Det er de riksspredte avisene som vokser mest (6,5 prosent), og veksten kommer fra de heldigitale produktene til både VG, Dagbladet og Nettavisen. Aftenposten er størst med et opplag på 252 000, men med god digitalvekst de siste årene nærmer VG seg toppen av lista med et opplag på 250 000 for første halvår. Dagbladet beholder posisjonen på tredjeplass på lista med et opplag på 91 000, mens både Adresseavisen og Stavanger Aftenblad kan vise til opplag på over 60 000.

Fra andre halvår 2018 til første halvår 2019 har VG + økt med over 17 600 abonnenter, noe som gir en nettovekst på over 11 700 i opplag for VG, etterfulgt av Dagbladet som har tilsvarende nettovekst på over 4 600 abonnenter.

Nisjeavisene går frem med 1,9 prosent, lokalavisene holder seg stabilt og storbyavisene går tilbake med 1,2 prosent.

 

Norges 10 største mediehus 19/2

Aftenposten 252.000
VG (inkl. VG+) 250.000
Dagbladet (inkl. Dagbladet Pluss) 91.000
Bergens Tidende 83.000
Adresseavisen 67.000
Stavanger Aftenblad 62.000
Fædrelandsvennen 37.000
Aftenposten Junior 30.000
Klassekampen 30.000
Morgenbladet 30.000

SE ALLE TALLENE HER 

SE OPPLAGSPRESENTASJONEN HER