Bloggernes Faglige Utvalg

Publisert

Mediebedriftenes Landsforening og ANFO, Annonsørforeningen, ser nå på mulighetene for å opprette et faglig utvalg etter samme modell som Matbransjens faglige utvalg, hvor de profesjonelle aktørene går sammen om å håndheve et omforent regelverk for markedsføring via bloggprodukter.

Egmont Publishing og Aller, som begge er store aktører innenfor blogg-  og influencermarkedet,  stiller seg positive til initiativet og til å bidra til at en slik løsning blir mulig. Det er et ønske om å få med alle bransjeaktørene i ordningen.

Målet er å etablere et faglig utvalg som skal forvalte et regelverk som de tilsluttede medlemmene vil forplikte seg til å etterleve. I likhet med Matbransjens faglige utvalg skal man kunne klage medlemmer inn til utvalget som vil gi sin vurdering og offentlig publisere sine avgjørelser. Målet er ikke å skape en «domstol» men å etablere en felles arena for forpliktende samtaler i bransjen og på den måten skape en selvjustis for alle som driver kommersiell virksomhet i blogg- og influencermarkedet. Rådet vil også kunne fungere som en faglig rådføringsorgan for bransjen på samme måte som vi ser at matbransjen bruker sitt faglige utvalg i dag.