Media Start-Up med selvbetjent programmatisk annonseverktøy

Publisert

Thanh Cao, CMO i Socius.

Socius, som er med i MBLs start-up program har utviklet det selvbetjente programmatisk annonseverktøyet "Solo" som skal bistå lokalaviser i konkurransen mot store internasjonale aktører.

-Duopolet - Facebook og Google - tar 70% av all digital annonsering globalt og vokser på bekostning av lokale medier, sier Thanh Cao, CMO i Socius og fortsetter: Solo bygger på samme strategi som duopolet: et selvbetjent tilbud uten krav om minimumsbudsjett, noe som gjør det mulig for bedrifter enkelt og effektivt å teste og skalere sine annonsekampanjer.

-Det er designet for å tilby en superenkel annonseringsløsning, som enhver markedsfører enkelt kan bruke for å annonsere på nyhetssider – uavhengig av budsjettstørrelse, understreker hun.

-Ved å kombinere kontekst og geoteknologi sikres at annonsen er relevant for lokale lesere. Solo kan kjapt og enkelt hente ut all slags type innhold fra bedriftens Facebookside. At bedriften også kan gå live med en kampanje i løpet av møtet, og ikke må bruke tid eller budsjett på produksjon er også fordeler vi hører slår an. Ved å benytte verktøyet i Solo kan salgsteamet i markedsavdelingen tilrettelegge en kampanje på få minutter,  sier hun.

Socius lanserte Solo i Norge i oktober og Sverige bare en måned etter. -Vi har mottatt positiv respons fra ledere i annonsebransjen og også fra flere små bedrifter. Gjennomgangstonen er at de melder om at verktøyet er raskt, enkelt og målbart, sier hun.

Planen videre er at Solo skal dekke hele Norden innen utgangen av dette året før etablering i de større EU-annonsemarkedene.

Link til plattformen