15. Leverandører i konflikt
Dersom din bedrift er kunde hos en eller flere leverandører som er streikerammet:
Kan bedriften som er kunde, flytte sitt oppdrag fra den streikerammede bedriften til en annen bedrift,
Eller ta hjem oppdraget, dersom det lar seg gjøre.
Forutsetning: Den streikerammede bedrift som har oppdraget, må samtykke når det er en medlemsbedrift i NHO og/eller Mediebedriftene, jf. lojalitetsreglene
For eksempel: en avis kan flytte sin distribusjon fra et streikerammet distribusjonsselskap til annet distribusjonsselskap, til posten eller utføre distribusjonen i egen regi.
Aviser som vurderer slike løsninger, bør på forhånd forsikre seg om at den bedrift og de ansatte som skal utføre oppdraget, er villige til å utføre det.
Det blir ofte hevdet at dersom en bedrift som kunde vil flytte et oppdrag fra en leverandør som er streikerammet til en annen leverandør, er dette streikebryteri (i juridisk forstand), eller i alle fall er det ”moralsk” streikebryteri og flytte oppdraget eller å påta seg et oppdrag som er flyttet på grunn av streik i annen bedrift.
To eksempler fra tariffrevisjonen i april 2006, illustrerer klart at dette verken er juridisk eller moralsk streikebryteri:
I forbindelse med revisjonen av Verkstedoverenskomsten sa Fellesforbundet opp arbeidsplassene for sine medlemmer i Verkstedklubben på Schibsted Trykk. Dagsavisen er kunde i Schibsted Trykk som er leverandør av trykketjenester til Dagsavisen. Dersom en streik blant medlemmene i Verkstedklubben i Schibsted Trykk hadde ført stans i arbeidet på Schibsted Trykk slik at Schibsted Trykk ikke kunne trykke Dagsavisen, kunne Dagsavisen flyttet trykkoppdraget til et annet trykkeri (etter å ha fått samtykke fra Schibsted Trykk fordi trykkeriet også er medlem i NHO/MBL). Nå ble det ingen konflikt i dette tilfellet.
Et par dager senere ble det streik blant de kabinansatte i SAS Braathens, noe som førte til at innenriksflygingene til SAS Braathens ble innstilt på grunn av streiken. Dersom du som passasjer og kunde ble rammet av denne streiken blant de kabinansatte hos din leverandør SAS Braathens, kunne du selvsagt forsøke å nå ditt reisemål ved å fly med andre flyselskaper, ta tog, båt, buss eller leiebil for å komme fram til ditt reisemål. Du som flypassasjer, er selvsagt ikke streikebryter om du lyktes med å få alternativ transport. Jeg tror heller ikke at det ville falle noen inn å kalle deg for streikebryter eller moralsk streikebryter. For å gjøre parallellen til forrige eksempel fullstendig, kan vi tenke oss at Dagsavisen hadde en avtale med SAS Braathens om at Dagsavisens ansatte skal benytte SAS Braathens når de skal fly innenlands. Dersom Dagsavisen og dens ansatte under streiken blant de kabinansatte benyttet seg av andre leverandører av transporttjenester under streiken for å nå sine tjenstlige reisemål, er Dagsavisen eller dens ansatte like lite streikebrytere som andre flypassasjerer som ble rammet av streiken.
I leverandør/kundeforhold er det vesentlig å ha klart for seg hvem som streiker og hvem streiken er rettet mot (arbeidsgiveren til de streikende) for å kunne ta stilling til spørsmålet om en handling er streikebryteri.