MBLs Pitchekonkurranse 2018

Vi arrangerer en nasjonal pitchekonkurranse for gründere og start-ups. Juryen består av ledende digitalsjefer i norske medier. De tre beste pitchene blir presentert på NxtMedia Conference og får pitche foran en samlet bransje. Søknadsfrist 26. oktober, kl. 10:00.

PÅMELDING
Ved påmelding skal ideen beskrives kort, og det skal begrunnes hvorfor dette er et vinnercase. Det skal også sendes inn en vidoe av pitchen på maks 4 minutter.
Etter at påmelding er mottatt vil deltakerne kontaktes slik at de kan bekrefte at ideen ikke er plagiat eller kopi av eksisterende prosjekt, produkt eller tjeneste, og at de innehar ideelle rettigheter til ideen. Dersom disse rettighetene deles av flere må dette også opplyses.

Ved mange påmeldte vil juryen foreta en prekvalifisering, slik at ikke alle som melder seg på kan forvente å få presentere ideen i Trondheim 14.11.

GJENNOMFØRING
Hver deltager får 4 minutter til å presentere ideen sin. Deltagerne avgjør hvordan presentasjonen gjennomføres. Teknisk utstyr for presentasjon vil være tilgjengelig i salen. Tre finalister får presentere sin ide på NxtMedia Conference den 15. november. Her utropes også vinneren.

REISESTIPEND
MBL utlyser 10 reisestipend på inntil kr 3 000 som deltakerne kan søke om. Reisestipend søkes når man melder seg på i påmeldingsskjemaet.

KRITERIER
Ideen må være et produkt eller en tjeneste som har relevans for aktører i den norske medieindustrien, og som er knyttet til formidling av budskap kommersielt og/eller redaksjonelt.

PREMIE
Vinneren får en større pengepremie.
Pre-inkubator; 3 mnd hos NTNU Accell verdi av kr. 9.000. Oppfølging av, og tilbud om flexikontorplass hos NTNU Accell.
Adgang til NxtMedia Conference 2018.

VURDERINGSKRITERIER
Juryen vil legge vekt på følgende kriterier ved bedømming og kåring av vinnerprosjektet:

- Det må være et konkret og tydelig beskrevet produkt eller tjeneste
- Produktet eller tjenesten må være mulig å realisere og ha en tydelig målgruppe (bruker)
- Det bør ikke være for lang vei fra idé til produkt eller tjeneste. Fremvisning av en enkel prototype som beskriver og forklarer produktet eller tjenesten er en fordel.
- Produktet eller tjenesten kan både være rent kommersiell eller styrke medienes redaksjonelle produkter. Det kan også bidra til effektivisering av interne arbeidsprosesser, eller skape merverdi for mediehus eller brukerne på annen måte.
- Produktet eller tjenesten må gjerne ha skaleringsmuligheter, også utenfor landets grenser.