Helse og sunnhet stabilt i et krevende magasinmarked

(Oslo 08.03.16) -Leseroppslutningen om helse, livstil og sunnhet er stabil, her leverer magasinene gode produkter brukerne vil ha. Det er positivt at også innsikt holder seg i et krevende marked, sier adm. dir i MBL Randi S. Øgrey. 

Totalopplaget på sammenlignbare titler går tilbake 6,2 prosent. Totalkonsumet går imidlertid bare tilbake med 1 prosent. Dette skyldes at noen titler økte antall utgivelser i 2015, bl.a. store titler som Hjemmet og Vi Menn. I 2015 kom det 5 nye titler, mens 9 titler gikk inn. Tar vi hensyn til disse, er opplagsnedgangen 8,8 prosent.

Det er opplagsnedgang i alle magasingruppene, men de gruppene som klarer seg best er "Helse, livsstil, sunnhet" (-0,4 prosent), "Innsikt og økonomi" (-0,6 prosent) og "Sport, reise, vitenskap" (-1,8 prosent). De magasinene som når bredere målgrupper, bl.a. innenfor gruppene "Aktualitet og TV" og "Voksen kvinner" (familiebladene), har en tilbakegang på mellom 7 og 10 prosent.

32 prosent leser minst ett papirmagasin daglig. I snitt tas et magasin frem 3,7 ganger, og 61 prosent av bladet blir lest hver gang.

Størst fremgang har Kamille Puls (+5.800 eks.), Stella (+5.624 eks.) og Lev Landlig (+4.762 Eks.). Størst tilbakegang har Hjemmet, Se & Hørs to utgaver og Donald Duck. Av 65 magasiner har 15 blader opplagsfremgang.

Lesertall
Samlet sett er det godt samsvar mellom opplag- og lesertallene. Mens opplaget går tilbake 6,2 prosent på sammenlignbare titler, går lesertallet tilbake 8,4 prosent. I likhet med opplaget, er det tilbakegang i alle gruppene.

De fem titlene som øker mest i antall lesere er Hyttemagasinet (+26.000 lesere), Det Nye og Tara (begge med +23.000 lesere), KK Living (+20.000 lesere) og KK Stil (+19.000 lesere).

De fem titlene med størst opplagsfremgang

1

Kamille Puls

+ 5.800 eks.

2

Stella

+ 5.624 eks.

3

Lev Landlig

+ 4.762 eks.

4

Aftenposten Historie

+ 4.228 eks.

5

Maison Interiør

+ 1.885 eks.

 

Opplagsutvikling (2014 – 2015) for magasingruppene:

Magasingruppe

Opplag 2015

Opplag 2014

Endring antall

Endring %

Helse, livsstil, sunnhet

72 753

73 030

-277

-0,4 %

Innsikt, økonomi

78 532

79 039

-507

-0,6 %

Foreldre

30 264

30 787

-523

-1,7 %

Sport, reise, vitenskap

152 301

155 131

-2 830

-1,8 %

Kvinne

273 098

286 042

-12 944

-4,5 %

Mat

14 692

15 403

-711

-4,6 %

Bil, båt

80 021

84 099

-4 078

-4,8 %

Bolig, interiør

324 281

343 257

-18 976

-5,5 %

Jakt, friluft

70 126

75 271

-5 145

-6,8 %

Voksen kvinne

434 312

468 779

-34 467

-7,4 %

Ung, tegneserier

87 699

96 415

-8 716

-9,0 %

Aktualitet, TV

260 379

288 712

-28 333

-9,8 %

Mann

53 248

60 929

-7 681

-12,6 %

PC, lyd og bilde

29 838

35 044

-5 206

-14,9 %

Totalt

1 961 544

2 091 938

-130 394

-6,2 %

 

SLIK MÅLES TALLENE