Mat og trening topper i stabilt magasinmarked

Både opplag- og lesertallene bekrefter den trenden vi har sett de siste årene: Blader som omhandler mat og helse gjør det godt og har størst vekst. Samlet sett går lesertallene for sammenlignbare titler frem med 0,8%. 35 prosent leser daglig minst ett magasin, og bladene blir i gjennomsnitt tatt frem og lest/tittet i 3,7 ganger.

Særlig magasinene i kategoriene "mat" og "helse, livsstil, sunnhet" har kraftig leservekst. Innen disse bladgruppene finner vi også flere av årets opplagsvinnere. Bladgruppen "foreldre" er av gruppene som har størst tilbakegang på papir. Denne gruppen har hatt en digital vekst, noe som både veier opp nedgangen på papir og utvider totaldekningen i målgruppen.

35 prosent leser daglig minst ett magasin. Bladene blir i gjennomsnitt tatt frem og lest/tittet i 3,7 ganger. Dette er en økning fra i fjor da tallet var 3,4. I snitt leses 60% av bladet hver gang man tar frem magasinet. Se & Hørs tirsdagsutgave er fortsatt det bladet som har flest lesere, mens Hjemmet har det høyeste opplaget.

Opplagstallene
Årets opplagsvinner er Det Nye/Shape Up med en vekst på vel 8.500 eksemplar. De andre fire titlene på "fem-på-topp"-listen er: Stylemag (+5.894 eks.), Det Nye (+2.318 eks.), Mann (+1.414 eks.) og Familien (+1.413 eks.). Størst tilbakegang har aktualitetsbladet Se & Hør, kvinnebladet Topp og tegneseriene Pondus og Donald Duck & Co.

Totalopplaget pr. utgivelse på sammenlignbare titler gikk tilbake med 5,3 prosent fra 2013. Det kom til 4 nye titler, mens 15 titler ble nedlagt. Totalt ble solgt ca. 56,5 mill. blader i fjor. Av 75 titler hadde 19 opplagsfremgang.

Lesertallene
Mens opplagstallene viser samlet sett en svak tilbakegang, viser lesertallene en pluss på 0,8 prosent på like titler. Grupperer vi lesertallene i de tradisjonelle magasingruppene finner vi leservekst i 6 av 16 grupper.

De fem største bladene:

 

F&M MGI 15/1

Lesere (netto) 1000

 
 

2014 (15/1)

2013 (14/1)

%vis endring

1

Tegneseriebladet PONDUS

533

560

-4,9

2

Se og Hør Tirsdag

515

566

-8,9

3

Illustrert Vitenskap

512

543

-5,8

4

Hjemmet

492

502

-1,8

5

Donald Duck & Co

365

372

-2,0

 

De fem som øker mest:

 

F&M MGI 15/1

Lesere (netto) 1000

 
 

2014 (15/1)

2013 (14/1)

%vis endring

1

Interiørmagasinet

179

103

74,0

2

Det Nye ShapeUp

91

56

61,9

3

KK Living

62

40

55,1

4

Maison Interiør

100

68

46,6

5

Tara Frisk

35

24

42,0