Første måling av programmatisk handel i Norge

(Oslo 25.04.16) Programmatisk annonsehandel omsatte for 512 millioner kroner i 2015, noe som er en økning på 144% i forhold til 2014. Det viser IRMs første rapport om programmatisk handel i Norge. Rapporten ble presentert på MBLs lunsjmøte i dag.

Programmatisk annonsehandel omfatter annonseinntekter der transaksjonen gjennomføres via en infrastruktur av ad-tech-aktører. Programmatisk handel er altså en underkategori til det bredere begrepet automatisert handel som omfatter alle annonseinntekter der transaksjonen eller arbeidsprosessen på en eller annen måte er automatisert ved hjelp av programvare.

Programmatisk handel er en ny måte å kjøpe reklameplass på og har skapt stor interesse i bransjen.

-IRMs statistikk skal speile reklamemarkedet, sier Madeleine Thor, daglig leder hos IRM. Vi har sett et stort behov fra bransjen om å starte en måling nettopp av programmatisk handel. Digitale kanaler driver utviklingen på reklamemarkedet i dag og programmatiske transaksjoner har en økende betydning for investering i digital reklame.

Programmatisk handel omsatte 512 millioner kr i Norge i 2015 som tilsvarer en andel på 14% av investeringen i merkevare inkl. mobil og web-TV.

-Det er tydelig at programmatisk handel fikk fotfeste i Norge i 2015 og IRM forventer en meget sterk vekst i den tiden som kommer, sier Thor.