De er finalister til årets medieleder

Finalistene til prisen «Årets kvinnelige medieleder» kommer fra de store tv-kanalene og magasinverden. De tre som kniver om prisen er NRKs direktør i Marienlyst-divisjonen, Vibeke Furst Haugen, direktør internasjonale programmer og sjangerkanalene i TV 2, Nina Lorgen Flemmen og ansvarlig redaktør/direktør for kvinne- og livsstilsegmentet i Egmont, Kjersti Mo.

Prisen deles ut hvert år av Medienettverket - Forum for kvinner i ledelse, som er et faglig forum for kvinnelige ledere i mediebransjen.

-Prisen går til en kvinne som har markert seg særlig som leder og kan vise til oppnådde resultater. I tillegg skal vinneren fremstå som et forbilde for andre kvinnelige medieledere og bør ha bidratt aktivt til å fremme kvinnelig lederskap i bransjen, sier Kristin Grøntoft, som er leder i Medienettverket.

Vibeke Furst Haugen er direktør for Marienlyst divisjonen i NRK og ansvarlig for nærmere 1.000 ansatte. - Vibeke Furst Haugen beskrives som en usedvanlig vennlig, tydelig og målrettet leder, sier juryleder Victoria C. Schultz. Hun evner å skape en balanse mellom å forholde seg til rammene, samtidig som hun oppfordrer og inspirerer til innovasjon og nytenkning. Hun er en «coachende» leder, som med mye ros og stor entusiasme motiverer alle rundt seg til å levere på sine oppgaver. Hun ser helheten i NRK og bidrar langt utover sitt eget ansvarsområde.

Nina Logen Flemmen er direktør for internasjonale programmer og ansvarlig for sjangerkanalene i TV 2. - Nina Lorgen Flemmen er kjent som en motiverende og inspirerende leder, som er flink til å utvikle sine medarbeidere og å få dem til å prestere. Hun ser folks kvaliteter, og tør satse på dem. Hun er en dyktig teamleder med en ekstrem kapasitet. Hun setter tydelige mål og inkluderer alle i å nå dem, sier juryleder Victoria C. Schultz. Nina har oppnådd svært gode resultater fra oppbygging av populære sjangerkanaler som FEM, Max og Vox i SBS Discovery, og Bliss, TV 2 Humor og TV 2 Zebra i TV 2. Disse resultatene har vært avgjørende for mediehusenes totalresultat og sørget for vekst i et stadig mer konkurransepreget tv-marked.

Kjersti Mo er ansvarlig redaktør og direktør for kvinne- og livsstilsegmentet i Egmont. Under Kjerstis ledelse har Egmont gjennomført «poolordningen» i mediebransjen, som omfattet hele den redaksjonelle print-virksomheten i Egmont Publishing. Prosessen har hun ledet med god involvering av de ansatte, og Kjersti får gode skussmål fra alle nivåer i en svært krevende prosess. Det blir sagt om Kjersti at hun er en energisk og uredd leder med stor gjennomføringskraft. Hun tørr å gå foran, hun er proff, og du lurer aldri på hvor hun står eller hvor hun vil. Hun kommuniserer klare forventninger og setter konkrete mål. Hun er veldig tilstedeværende og backer deg opp, og jobber aktivt med å finne kvinnelige talenter og å utvikle dem til å påta seg større ansvar.
- Tilbakemeldingene på Kjersti er at hun har bidratt til å få både ansatte og andre til å se på magasinproduksjon med nye, fremtidsfokuserte øyne, sier juryleder Schultz.

 

Juryen har bestått av Victoria Schultz, Drammens Tidende/Amedia (leder), Egil Sundvor, NRK, Tove Nedreberg, Adresseavisen, Lillian Vatnøy, TV 2 og Ole Werring, Tun Media. 

Prisene deles ut under Medienettverkets seminar på Holmen Fjordhotell 8-9.oktober.

Prisen for årets medieleder har blitt delt ut siden 1999 og fjorårets vinner var magasinredaktør i VG, Jane Throndsen. Tidligere vinnere er blant andre Tove Nedreberg, Kristin Skogen Lund, Ellen Arnstad og Kjersti Løken Stavrum. 

MELD DEG PÅ MEDIENETTVERKETS ÅRSKONFERANSE HER