Nytt styre i Medienettverket

Medienettverket – forum for kvinner i ledelse – har valgt nytt styre. Ny leder er Linn de Lange, digitalredaktør i Nationen, som har fungert som nestleder det siste året. – Medienettverket har mange spennende aktiviteter på trappene og jeg gleder meg til å ta fatt på oppgavene, sier den nyvalgte lederen. 

Den ferske lederen ser paradokset i at vi fortsatt har behov for et Medienettverk for kvinnelige ledere. – Jeg skulle selvfølgelig ønske at Medienettverket ikke trengte å eksistere i 2016. Men faktum er at det fortsatt er svært skjev kjønnsfordeling i vår bransje. Menn dominerer i lederstillingene og jeg vil fortsette arbeidet med å få flere kvinner opp og frem, sier de Lange.

-Det gamle styret har gjort en veldig god jobb, og jeg ser frem til å ta over som leder. Jeg har mange tanker om hvordan vi både kan profesjonalisere oss ytterligere. Det er spesielt et pilotprosjekt jeg kommer til å initiere ganske umiddelbart. Og til å gjennomføre har jeg virkelig fått med meg en dyktig gjeng, sier Linn de Lange. Hun overtar etter Kristin Grøntoft, ansvarlig for sosiale medier i Aftenposten.

Et kompetent styre

Medienettverkets nye styre består, foruten de Lange og Grøntoft, av Ragnhild Veire, redaksjonsleder i NRK, Nina Westgaard, HR- og Kommunikasjonsdirektør i Egmont Publishing, Ingrid Skogrand, ansvarlig redaktør for kvinnemagasinene i Aller Media, Trine Fjellberg Falnes, påtroppende digital strateg i Discovery Networks.

-Vi i valgkomiteen er veldig fornøyde med å ha fått på plass et svært kompetent nytt styre i Medienettverket. Vi har hatt mange sterke navn på blokka, og endte opp med et strålende lag som kommer til å utrette spennende ting i kommende periode. Linn de Lange har markert seg som en tydelig stemme i det offentlige ordskiftet rundt likestilling og ledelse, og vi er trygge på at hun som ny leder vil peke ut en tydelig retning for nettverket. Medienettverket spiller en viktig rolle med tanke på rekruttering av kvinnelige ledere til vår bransje, og samtlige nye styremedlemmer er gode rollemodeller og aspirerende medieledere, sier Lillian Vatnøy, promosjef i TV2 og leder av valgkomiteen i Medienettverket.

Valgkomiteen har bestått av

Turid Grønlund

Kjersti Moen

Heidrun Reisæter

Lillian Vatnøy

Medienettverket er et nettverk og forum for faglig påfyll for kvinnelige medieledere og kvinner med lederambisjoner. Nettverket arrangerer debatter og seminarer, og deler hvert år ut prisene Årets kvinnelige medieleder og Årets talent.

Om styremedlemmene

Linn de Lange, leder:

Linn de Lange har over 12 års erfaring i mediebransjen, og har jobbet som journalist, redaksjonssjef og redaktør i blant annet TV 2 Interaktiv og Mediehuset Nettavisen. Hun har en mastergrad i journalistikk fra Universitetet i Oslo, og jobber i dag som digitalredaktør i Nationen. Hun har videre fungert som nestleder i Medienettverket siden april 2015.

Ragnhild Veire:

Ragnhild Veire er redaksjonsleder i NRK. Siden 2012 har hun ledet Kulturavdelingens arbeid med klassisk musikk på radio, som inkluderer 70 eksterne konsertproduksjoner årlig, eventer med Kringkastingsorkesteret og kanalsjefansvaret for DAB-kanalen NRK Klassisk. Tidligere var Ragnhild kommentator og musikkanmelder i NRK, og har siden 1998 jobbet som journalist, programleder og reporter i ulike kulturprogrammer på NRK TV og radio. Ragnhild har hovedfag i musikkhistorie fra Universitet i Oslo og er utdannet trombonist fra Østlandets Musikkonservatorium.

Nina Westgaard: 
Nina Westgaard er utdannet sivilingeniør ved NTNU i Trondheim og har i tillegg studert russisk i forsvaret. Hun har jobbet i Forsvarets Etteretningstjeneste, deretter med lean prosessforbedring i Schibsted, før hun startet i VG som organisasjonsdirektør. I dag jobber Nina i Egmont Publishing som HR- og Kommunikasjonsdirektør

Ingrid Skogrand:

Ingrid Skogrand har jobbet i mediabransjen siden 2005, da hun begynte som frilansjournalist. I 2007 ble hun ansatt som journalist i Allers fra 2007, og fem år senere, i 2012, overtok hun som sjefredaktør i samme magasin. I 2014 rykket hun opp til ansvarlig redaktør for forretningsområdet Tradisjon i Aller Media, før hun i oktober i fjor gikk inn i sin nye rolle som ansvarlig redaktør for kvinnemagasinene i Aller Media.

Trine Fjellberg Falnes:

Trine Fjellberg Falnes begynner 1.august som digital strateg i Discovery Networks, etter 11 år i TV 2, der hun har primært har jobbet som sjef for TV2.no, med ansvar for å bygge opp mediehusets digitale satsing. Trine har en master i journalistikk og internasjonale emner fra USA. Hun har bakgrunn fra Schibsteds trainee-program, og har vært innom en rekke mediehus og -funksjoner før TV 2, som Harstad Tidende, Aftenposten, Svenska Dagbladet, og den norske ambassaden i Washington DC.

Kristin Grøntoft:

Kristin Grøntoft er ansvarlig for sosiale medier i Aftenposten. Hun har jobbet i Aftenposten i forskjellige stillinger siden 2005 og har tidligere jobbet i Dagbladet og Det Nye. Hun har vært leder for Medienettverket det siste året, men går nå av som leder og inn som vanlig styremedlem. Kristin er et digitalhode som er spesielt opptatt av sosiale medier, innovasjon, disrupsjon og inntektsmodeller i mediebransjen, i tillegg til likestilling.

Kontakt ny leder Linn de Lange: mobil 93265559