– Mediebransjen har behov for unge mennesker uten barrierer og faste rammer

(Oslo 08.06.16)– Det er vanskeligere å skape innovasjon for eksisterende aktører. Det er gjerne enklere når man kommer utenfra, med et nytt syn på bransjen. Det er behov for unge mennesker uten barrierer og faste rammer, som kan bidra til nye idéer og metoder i mediebransjen, sier hun.

I 2014 startet Agnes Dyvik og André Wærness-Vold opp VIO, en felles digital distribusjonskanal for kvalitetsjournalistikk. Dyvik mener VIO er unikt, og at mediebransjen har stort behov for innovasjon og nytenkning.

VIO er en del av MBLs prosjekt Media Startup Society. Frem til sommeren vil vi presentere alle deltakere i prosjektet. Først ut er VIO.

Prosjektet ble startet under masterstudier innen entreprenørskap ved NTNU og har vokst fra to til syv ansatte på bare to år.

Hva er VIO og hvordan virker tjenesten?

– VIO skal være en felles digital distribusjonskanal for kvalitetsjournalistikk, hvor lesere får presentert en personlig feed med artikler fra et bredt utvalg av magasiner og aviser basert på interesser. På VIO vil brukerne kunne utforske nytt innhold, dele saker med venner og engasjere seg ytterligere gjennom enklere tilgang til journalistikk. Vi vil formidle godt innhold til yngre lesere som i dag ikke nås ut til gjennom tradisjonelle distribusjonskanaler og forretningsmodeller.

Hvorfor startet dere bedriften?

– Vi opplevde at flere ønsket å få journalistikk digitalisert, fremstilt brukervennlig og samlet på ett sted. Vi så også at den digitale generasjonen gikk glipp av den beste journalistikken, fordi den ikke var tilgjengelig der de tilbringer tid. Dette ville vi gjøre noe med, og hele teamet har i dag et brennende engasjement for å få folk til å lese mer og betale for god journalistikk digitalt. Det må åpenbart skje på brukerens premisser.

Hva kan dere tilføre mediebransjen?

– Vi tilbyr mediebransjen kunnskap om de nye leserne deres, i form av at vi er transparente med anonym brukerdata. Vi eksperimenterer med distribusjon av innholdet og vil finne nye måter for dem å nå ut til, og få betalt fra, disse brukerne. Vi bidrar med å være åpne og teste ulike forretningsmodeller, som er avgjørende for at bransjen fornyes.

Hvorfor skal «publikum» bruke tjenesten deres?

– De får tilgang til et bredt utvalg av merkevarer tilpasset deres brukermønstre, en sømløs brukeropplevelse som gjør at det er enkelt å betale for og lese god journalistikk.

Hva håper dere å få ut av Media Startup Society? 

– Vi håper å komme tettere på bransjen, for å få økt innsikt og mer dialog. Vi ønsker stadig å komme i kontakt med flere publikasjoner som vi kan samarbeide med.

Hva er målet for VIO?

– Vi ønsker å bli en innholdsplattform på tvers av flere medier, som video, artikler og lyd – tilpasset hver enkelt brukers interesser. På VIO kan du fordype deg i dine interesseområder og lære mer om aktuelle temaer, da vårt innhold vil dekke alt av nisjer og emner.

GJENGEN BAK VIO. (f.v) Agnes Dyvik, Mari Hæreid, Kristoffer Larsen og André Wærness-Vold. Foto: Gard L. Michalsen