Tøys om mediemoms

(Oslo 09.10.15) Gunnar Stavrum skriver i en kommentar med tittel "Støtter bare nettaviser som stenger og tar betalt", publisert i Nettavisen 8. oktober at "Nettavisen mener at lik moms på papiraviser og deres e-aviser er fornuftig. Men forslaget betyr ikke felles nullmoms for mediene. En gratis nyhetstjeneste som Nettavisen må fortsatt betale rundt 15 millioner kroner i moms hvert eneste år."

Av Randi S. Øgrey, adm. dir. i Mediebedriftenes Landsforening

Stavrum vet utmerket godt at den momsen det her snakkes om er en avgift forbrukerne betaler, og at når man gir noe bort gratis og åpent er det ingen moms å få fritak for. At Nettavisen betaler moms på annonseinntektene gjør heller ikke Nettavisen til et offer, det samme gjør absolutt alle andre mediebedrifter - og det vet Stavrum. Så jo, det betyr faktisk felles nullmoms på innhold.

Det er heller ikke et særnorsk fenomen med lav moms på aviser. I Europa er det ingen land vi kan sammenligne oss med som ikke har en lavere, som regel svært lav, momssats for trykte aviser. Så er Norge i den gunstige posisjon at EUs mva-direktiv ikke stenger for å innføre momsfritak for (betalt) digitalt innhold. Det vil være til fordel for norsk, redigert innhold, og en logisk videreføring av det som har vært det viktigste mediepolitiske virkemiddelet siden moms ble innført 01.01.1970.